AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.236

En fråga om garanti och en om fd hyrbil

Hej

Letar som sagts i tidigare tråd efter ny bil i Tyskland. Tittar nästan uteslutande på bilar från 2010. Har hittat ett par bilar som är intressanta som är uttagna Juni 2010, det innebär ju att det är nybilsgaranti kvar i 1år.

Finns det då någon anledning att även ha Europlusgarantin? Hos vissa handlare ingår det medans andra erbjuder det mot en viss extra kostnad. Det känns som det är kaka på kaka.

Sen undrar jag hur panelen ställer sig till fd hyrbilar. Har hittat några bilar som tidigare har rullat hos Sixt som är väldigt bra utrustade och ca 10-15' billigare. Dessa har rullat ca 2500mil och är 1år gamla. Alla säljs som BPS hos BMW handlare.
Nu har jag tänkt att behålla bilen rätt länge men jag funderar ändå över framtida försäljning, kommer det göra bilen svårsåld?

Tack på förhand.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag importerade en 523i från BMW Munchen och körde den från 2700 till 13800 mil på tre år helt problemfritt Den hade med största sanolikhet gått som hyrbil eftersom jag hittade viss dokumentation från Europcar i den.

Det fanns inget som tydde på att det var en fd hyrbil utöver ett papper.

Så i mitt fall var det en ok affär och dessutom gav den bilen mycket låga milkostnader när jag summerade ägandet.
Kanske handlaren kan teckna Europlus from det datum som nybilsgarantin går ut?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror det kan funka som highstream säger. Min bil ägdes några månader av BMW och när andra ägaren köpte den så var det en Premium Selection och enligt ett dokument jag har bland de som följde med bilen så började EuroPlus att gälla först från det datum bilen varit två år i trafik vilket var mer än 1,5 år efter han köpt bilen.

Står så här på EuroPlus-dokumentet:

Bilen registrerad: 2007-10-16
Inköpsdatum: 2008-02-01
EuroPlus börjar gälla: 2009-10-16
EuroPlus gäller till: 2010-10-15

___
//Ulf
Tack för svaren,
Om det är på det sättet kan det ju vara värt att betala de extra 300€ som de ville ha för garantin. Värt att kolla upp ifall det nu blir den bilen.

Kollade upp med handlaren och det var som ni skrev. Europlusgarantin började först gälla vid nybilsgarantins utgång.

Nu blev det till slut en svensksåld bil men bra att veta vid framtida köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.