|
|
|
|---|---|
|
Igår fastnade jag i köerna på vägen hem och såg då att värmemätaren kröp upp över mittstrecket. Den hann aldrig upp på rött, jag drog på max kupévärme och öppnade alla sidofönster varvid motortemperaturen gick ned till mittstrecket igen och stannade där. Stängde jag av kupevärmen så gav sig värmemätaren av uppåt igen. Jag tog mig fram till en mack och kollade kylarvätskenivån (via luftningsskruvarna), det gick i kanske en halv deciliter kylarvätska. Jag kollade att det inte bubblade i kylvattnet (också vi luftningsskruven). Kollade att slangarna på båda sidor om termostaten var varma, såg att fläkten gick runt. Termostaten är ny, bytt för mindre än 1000 mil sedan. När köerna lättat och jag kunde köra i normal fart igen var det inga problem att köra utan att den blev varm. Nu har jag slut på idéer. Vad kan vara fel? Vad mer bör jag kontrollera? | |
|
Om du aldrig bytt vattenpump, så kan du ha gamla modellen med plastimpeller, vilken kanske börja släppa från sin axel och inte riktigt hänger med längre. Det är mitt stalltips. /Johan |
|
| visco kopplingen till fläkten .kan va en bov. | |
|
Ja som mika säger så kan de vara visco kopplingen som är dålig. Du kan känna på fläkten om den glappar. Som sagt ett vanligt fel på de flesta bmw tyvärr. M-killen |
|
| Prova byt vattenpump, drivrem o viscokoppling. Slå på kylarvatten och lufta riktigt så kommer dina problem säkert försvinna. Lutar nästan åt att det är viscokopplingen som är kass men vattenpump plus rem kostar nog inte mer än 600-700kr så lika bra o byta det också om du inte bytt på länge. Det kan ju va så att remmen slirar kanske eller att impellerna slirar på axlen. Kolla över så att det är tätt överallt också. | |
|
Tack för hjälpen! Blir till att riva ner hela kittet alltså. Viscon är nog slut, för fläkten fortsatte att snurra en liten stund även efter att motorn stannat, vilket ju tyder på att viscon inte funkar som den skall. Vattenpumpen verkar ju vara felbyggd från början så det är nog lika bra att ta den samtidigt, precis som ni säger. Är det Motornord eller BMW som är bästa stället att skaffa visco och pump? |
|
|
Motor Nord är billigare än BMW, vet inte hur det är med kvaliteten på prylarna. Jag beställde delar hos Motor Nord för första gången under förra veckan och de var snabba på att leverera dem. //Göran |
|
| ebay.de är mycket billigare än samtliga svenska reservdelsfirmor. | |
| schmiedmann.se pumpen där är bra iallafall. aldrig köpt visco så vet ej vart du bör köpa det. tror det är ungefär detsamma överallt | |
|
Är det dumsnålt att köpa en beggad visco? Finns en på blocket för 500:- |
|
|
Det känns onödigt att chansa, köp från Mekonomen/Meca eller nån som kan ge dig 3 års garanti eller mer istället. Se till att stänga av AC:n i kökörning och stadstrafik, då belastas kylsystemet mindre. Mvh |
|
|
Ok, Skall för en gångs skulle inte låta snålheten bedra visheten. Vad jag har förstått så kan man genom att köra AC'n få hjälpfläkten framför kylaren att gå igång vilket ökar genomflödet när huvudfläkten är klen. Att man med andra ord kan avlasta kylsystemet (eller iaf fläkten) genom att köra AC'n? |
|
|
Köp en ny visco på ebay för 500 ink frakt och allt. Samma del som kostar 2000 eller så på Mekonomen / BMW. Just nu funkar inte mekonomens webbplats, så jag kan inte se vad dom tar - jag bara gissar. Låt bilen stå så länge, du kommer bara att förstöra något annat om du använder den (spruckna slangar eller expansionskärl pga hög temp) |
|
|
Cruentus, fick du problemet fixat? Jag är nyfiken på vad du gjörde. Lånade en kompis 523 häromdagen och fick samma problem på E4 på vägen hem. Jag misstänker att vattenpumpen är boven i med att det kommer inga vatten vid luftningsplugget men jag kan har fel. Eller är det någon annan som vet? Tricky |
|
|
Jag köpte en ny visko från Motornord men beställde fel modell så jag nödlöste det hela genom att linda 20+ varv gängtejp i skarven mellan viskon och muttern som sitter på axeln. Jag avslutade med ett par O-ringar som håller det hela på plats. Den ökade friktionen mellan axeln och viskon var tillräckligt för att få fläkten att snurra som den skall. Sedan dess har den fungerat perfekt. så jag har inte prioriterat att beställa en ny visko. Men jag har inte gett mig på vattenpumpen så den måste ha varit ok. |
|
| Hade du AC på vid kökörningen ? FUngerar AC-fläkten som den ska isåfall ? | |
|
Ac:n kylar inte o övrigt, jag tror att den behöva fyllas på, så den var inte påslagen. Däremot så tyckte jag att kupé värmen var inte riktigt varm som det ska. För en stund så blåste in bara kall luft trots att motorn blir riktigt värm och mätaren ramlade i Röda Zonen. Jag undrar bara om att om det är viskon, varför blir allt kylväskan kvar i behållaren och blir inte lika värm som varmluften som puffade ut ur luftningsplugget då och då? Tricky |
|
| Finns inget som heter att AC behöver fyllas på. Den behöver läckagesökas (förmodligen hål i kondensor), lagas och sedan fyllas på. Har gasen en gång försvunnit så försvinner den igen om man inte åtgärdar problemet, hur många gånger man än fyller på. | |
|
Det finns inget som heter helt täta kylanläggningar. Lite läcker ut, även om det kan ta tio år innan det blivit så mycket att det märks. Finns det lite gas kvar, men inte tillräckligt för att tryckvakten ska slå till, då finns det ju hopp om att fylla på och det fungerar. Är det helt tomt däremot, då är kanske risken att det är en större läcka. Leta i såfall reda på en svartfyllare som kan göra det ordentligt med vacuumsugning och läcktest. |
|
|
Min största bekymmer är långt ifrån Ac:n. Jag vill bara få tillbaka bilen som den var innan överhettningen. Kompisen kör bilen utan Ac så det kan man var utan, men motorn måste fungera som det ska. Jag känna mig skyldig att bilen blev som det blev i mina händer så att säga så jag vill gärna för den tillbaka till det skicket det var innan. Idag kände jag på viskon och den verkade ok, men det var kall på vänster sidan av termostaten. Kan det berör på att termostaten är boven? Är det nån som har råkat ut för sånt? Vi har köpt ny vattenpump och rem, bilen har gått 20000 mil så det är kanske lika bra att byta allt men de vore bra att veta precis det som är problemet så slippa man byta allt såna nästa gång. Tricky |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.