AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.883

Bromsskivor från Waarwest, Zimmermann eller tyska eBay?

Sida 1 av 2
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Hej!

Behöver byta bromsskivor bak på min 525. Har läst att många rekommenderar Waarwest.se och Zimmermann. Är det kvalitetsskivor som kan jämföras med originaldelar? På Waarwest säljer dom Vaico bromsskivor, har inte hört om dessa förut...

Andra här på forumet har köpt skivor+belägg runt om på tyska eBay för bara några tusenlappar.

Vad är bästa köpet? Vill gärna ha bra kvalitet men ändå inte betala för mycket. Kom gärna med andra förslag om ni har:)

Mvh Morten
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Just det, Schmiedmann finns också. Har någon erfarenheter från dom?
Zimmermanns solida ( ej hålborrade) skivor lär funka mkt bra

Johan S
NS 8.29
Zimmermann skivor runt-om inkl belägg går löst på knappa 250Euro inkl frakt om du handlar på ebay.de. Kan de svenska butikerna matcha pris/kvalite så handla hos de, finns ingen anledning att betala 1000kr mer "bara för att". Är skillnaden max 200-300kr så är det hugget som stucket...
PS: Byt även handbromsbackarna...

Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har zimmerman och köpt som ovan på ebay.de för det priset ca.
Mkt bra grejer, som sagt handbromsbackarna köp dom på bmw, en del eftermarknads har en tendens att inte passa bult on.
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag köpte skivor och klossar fram på waarwest och dom funka skit bra inget strul har snart kört 2000 mil med dom...
Jag kommer inte köpa från Schmiedmann igen, då de började vibrera efter två månader...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det verkar ju lätt hänt även med BMW originalskivor tyvärrr.
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Det låter ju som om dom flesta har bra erfarenheter från Zimmermann. Hade egentligen tänkt att bara byta bak, men det kanske är lika bra att byta runt om. 250 Euro är ju inte så mycket för ett komplett byte. Och ja, jag kommer även byta handbromsbackarna. Behöver man byta expanderlås och inställningsskruv också?
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Egentligen är det helt sjukt. BMW tar 2700 kr för skivor+belägg bak. Det är mer än vad 4 skivor, 8 bromsbelägg och två sensorer kostar om man beställer Zimmermann på tyska eBay. Lutar åt att jag väljer det senare alternativet:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Zimmerman är originalleverantör till BMW av bromsskivor.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
Är dessa Zimmerman (mfl) skivor balanserade?
På originalen ser man ju att det fattas material på ett eller två ställen på skivan, från balanseringen.
Eller det kanske är självklart att skivor är balanserade från fabrik..!?
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jag har också dåliga erfarenheter av Schmiedmanns bromsskivor. De började vibrera efter bara någon månad.

det hjälper inte med turbo, alla saabar suger...
ma
7.450
marin849
I samband med att renovering av bromsarna läste jag ett par timmar om olika teorier om inbromsning av nya skivor+belägg.

Jag valde varianten med upprepade inbromsningar från 110 till 40km/h utan stopp med ca 20 sek mellanrum, dvs långsam uppvärmning till max temp, beläggen gasar av och det sliter in sig.

Först med 0.1g (mjukt), sedan 0,2 0,3 osv upp till 0,9g (sen börjar man närma sig låsning vilket inte får ske). Skivorna fick lite fin färg och framförallt en jämn beläggning av bromsbelägg på dem och de har funkat perfekt sen dess!
ma
7.450
marin849
Den som vill googla söker på brake bedding.
Sa
440
Saij
X3 -12
>Morten81

Köpte skivor fram, bak + belägg och handbromsbackar (Meylel) till 530:n från Autoteile55.de. Betalade €195:- + € 23:- i frakt. Snabb leverans utan krångel. När jag efter 1½ månad skulle montera delarna visade det sig att jag fått fel belägg bak - skrev ett mail och talade om detta och fick svaret "Vi skickar nya omgående, var vänlig lämna de felaktigt levererade till återvinning!" Rätt belägg anlände 3 dagrar senare. (Handbromsbeläggen passade perfekt.)

Mvh/Saij
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Har redan beställt och fått hemskickat skivor + belägg. Kostade 2200 kr och var genom oelshop.de tror jag. (Via eBay). Dom skickade ett mail efter beställningen och ba om chassinummer, så jag hoppas dom har skickat rätt. Handbromsdelarna köpte jag från BMW.

Ska montera grejorna om en dryg vecka. Får se hur det blir:)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Skriv gärna hur det gick och hur dem känns vs gamla skivor. Är sugen på att beställa samma kit.
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Har nu bytt bromsar runt om. Känns hur bra som helst, mycket mjukare än innan. Ska testa med Marin849s tips om brake bedding nu i dagarna. Rostskyddet har precis slitits bort.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej

Har fått hem ena halvan av paketet jag beställde, framskivorna hade tysken tydligen glömt att skicka med, men dem ska vara på g.
Fyfan vilket helvete handbromsfjädrarna är.. Bara att få av bakre bromsskivan var bökigt då jag fick lossa på vajern en bra bit i handtaget.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Trorr oxå jag kommer att beställa från zimmermann, riktigt bra priser, samt att dom verkar ha fått goda recensioner om man läser här på forumet, dock köper jag backarna från bmw,
Är det någon som vet på ett ungefär hur ofta man bytar bromsbackar?... alltså vid normal användning, hur länge skall sådana hålla?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.