AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.935

Lackbehandling av BMW Azurblåmetallic

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Rekond av lacken på egen hand.
Steg 1.Avfettning för hand.Steg 2.Flytande rubbing med maskin.Steg 3.Handpolisch.
för hand,puhhh!Steg 4.Vaxning med flytande hårdvax med maskin.
Steg 5.Vanlig handtvätt med vaxchampo.
Kan man jämföra detta med Ditec lackbehandling,som kostar ett antal tusen.
Jag tänkte använda Sonax produkter till detta.

Tacksam för kommentarer
Håkan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förutom att dom även polerar med maskin så är väl den stora skillnaden att Ditec är en lackförsegling som har en hållbarhet mångdubbelt längre än en vanlig vaxning.

Dom beskriver det rätt bra på sin hemsida Länk

Liter mer info... Länk

___
//Ulf
Köp en lackförsegling om du vill ha mer långvarigt skydd.
Ditec är en form, finns en hel drös lackförseglingar.
Jag använder bara 1 komponentsförseglingar även om jag hört att 2 komponents skall vara bättre.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Varför polera för hand och sen vaxa med maskin? Känns ju som du skulle göra tvärt om.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Du har naturligtvis rätt.
Polering med maskin och vaxning för hand

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Ja på det viset blir allt mycket lättare :) Se till att lägga vaxet riktigt tunt så ska det inte ta någon tid alls att ta bort överflödet sen.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag lägger en lackförsegling av 1-komponents typ i samband med poleringen på våren. Sen underhåller jag med hårdvax och quickdetailer där emellan.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack för alla tipsen

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

melzen: vad är quick detailer? Såg i dag på Mekonomen att Meguair hade en sådan och var lite nyfiken på vad det är.

___
//Ulf
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Om du har en välvaxad bil men vill ha det där lilla extra djupet och våta utseendet kan man använda en Quick detailer. Funkar även som vätska vid claybehandling.
Tar även bort tex damm om du står på en utställning eller liknande utan att du behöver tvätta av det,

Man sprayar på det och stryker ut med microduk samt sedan polerar lätt av det med microduk.

Länk

Brukar använda den här produkten och den är faktiskt riktigt bra för att ge den där lilla extra glanseffekten och att underhålla vaxningsresultatet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Verkar ju vara en trevlig produkt, men funkar den även på en Ditecbehandlad bil?

___
//Ulf
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Det kommer funka även på en Ditecbehandlad bil så länge bilens lack fortfarande är i bra skick. Prefekt om du fått intorkat vatten på bilen efter tvätt. Den jag använder funkar även på rutorna och plastdetaljer så man behöver inte vara jätte försiktig när man applicerar.

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Någon som vet vad det är för skillnad på Meguiars "Quick Detailer" och "Ultimate Quick Detailer"? Den första är en röd sprayflaska medan den andra är en svart något större sprayflaska.

Var inne på Mekonomen i Löddeköpinge idag men dom hade ingen av dom och när jag tog katalogen med mig så upptäckte jag att det fanns två olika QD.

___
//Ulf
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Programmer: Enligt Mr.Meguiars så säger de så här:

Quick Detailer: Quik Detailer är den saknade länken mellan tvättarna. Kan användas överallt, närsomhelst för att förhindra beläggningar från att fastna på lacken. Spraya och torka av med Supreme Shine Microfibre eller med vår lera.

Ultimate Quick Detailer: Ultimate Quik Detailer är en revolutionerande ”mist & wipe” produkt. Den arbetar som en underhålls produkt och är den ultimata produkten för att ta bort damm och fingermärken då produkten också är hög-smörjande. Hydrophobic Polymer Technology ™ efterlämnar en extremt hal yta med en otrolig glans, som håller tvätt efter tvätt. Samtidigt som den bygger på skyddet. Säker på all slags lacker.

Enligt mig så känns det som om den sist nämnda är samma produkt fast under ett flashigare namn vid en ny produktserie release.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, jag har läst samma text på deras hemsida. Säljaren på Mekonomen att Ultimate QD är kraftfullare och ger ett något bättre resultat. Nu är han ju säljare så man får ju ta sådana omdömen med en nypa salt dock...Men eftersom dom bara hade Ultimate QD hemma så blev det den som köptes.

Körde ett snabbtest på motorhuv och bagagelucka på min svartmetallic Golf och det blev helt klart blankare och mer djup i lacken...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.