AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.326

Byte framhjulslager på en e53 -Tips önskas -

Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Är i färd med att byta ut höger framhjulslager som låter lilla.

Har någon gjort detta och kan komma med lite matnytting tips om själva bytet.
Har tidigare bytt på E38 men detta lagret ser annorlunda ut.

Tack :)
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Som svar på min egen fråga så är det riktigt svårt att byta bara lagret, testade att göra detta men det blev inte bra.

Lösningen är att byta hela spindeln där lagret redan är på plats, ca. 1500:- för ett bättre begagnat som även har en ABS givare.

Bytet gick på ca 2 timmar
Tack för tipset. Tycker själv att ena sidan låter lite illa på min. Vet du vad en ny spindel med lager och givare kostar?
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Vad en spindel med lager och allt kostar ny vet jag inte men den är nog rätt dyr. ABS-givaren behöver du inte byta utan din gamladuger fint såvida den inte blir skadad då du tar bort den från den gamla spindeln
Det finns rätt många "spindlar på tex LAGA från 1500:- och uppåt, oftast sitter ABS-givaren kvar på den begagnade spindeln.
Har bytt lagret nu. Själva lagret är inte så dyrt - 850 kr, men det krävs avdragare och pressverktyg för att byta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vid montering av lager skal man i största mån använda sig av temperaturskillnader. Utvändiga diametrar (t.ex. ytterring lager) i frysboxen över natten. Invändiga diametrar (t.ex. lagersäte i spindel i ugn några timmar i 100 grader. Med ca 120 grader i skillnad finns ett utrymme på ca 0.07mm på en diameter av 60mm som exempel. Då formligen ramlar delarna ihop utan några yttre krafter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.