AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.432

E90 320d styrservorem hoppar av

Toballan
Remmen till styrservopumpen på min 320d E90 -05 har fått för sig att hoppa av utan förvarning. Den brister ej, utan hoppar bara bort från hjulen. Otroligt störande när man inte vet när det skall hända. Senast hände det under landsvägskörning.

Jag köpte ny rem , men den nya remmen hölls på en dag. Ingen synlig åverkan på remmen eller hjulen. Kollade att remskivan och servopumpshjulet är raka och i linje, inga synbara fel eller glapp i servopumpshjulet.
Remmen är ju av flexibel typ, alltså utan spännare.

När remmen är på plats känns den riktigt spänd och med motorn igång ser allt bra ut även när man varvar upp motorn.

En sak jag har lagt märke till är att remskivan har gummidämpning, och den flexar ganska mycket när styrservoremmen är borta. ( känns dock mycket stadigare med handkraft när styrservoremmen är på) Kan dethär leda till att remskivan rör sig för mycket t.ex vid motorbromsning så att styrservoremmen hoppar av??

Generatorremmen har det inte varit några problem med fast den också snurrar på remskivan.

Någon som känner till något om dethär problemet?
Toballan
Börjar nog tro att det är vibrationsdämparen som orsakar problemet..
Su
1
Superbee69
2002 automatic -75
Hej
Har samma problem som du, har du kommit fram till vad felet är? Jag har en BMW 120d -06

Tacksam för svar!
/johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.