AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.046

Ljud vid ojämnt underlag

He
1
Henke_525
525i Touring -02
Har en BMW 525i Touring 2002. "Lågmilare" med ca 9000 mil. Jag har problem med ett størigt ljud från någonstans i fjädringen/hjulupphängingen som uppstår när jag kør øver ojämnheter. Det är ju extremt svårt att sätta ord på hur ett ljud låter, men kanske man kan säga att det låter som ett stumt dovt klapprande. Jag kan inte identifiera exakt varifrån det kommer, alltså om det är høger eller vänster eller fram eller bak, men det hørs mycket tydligt. Måste ju vara någonting som glappar nånstans i hjulupphängningen/fjädring. Men vad?

Jag har haft den på verkstan før detta mer än en gång men de hittar inget. Vi har uteslutit dämparna efter kontroll, några av dem är dessutom ganska nya, eftersom de frøs fast i vintras.

Ljudet hørs också tydligt bak om jag inte släpper upp kopplingen myyyyycket førsiktigt vis start. Det hørs precis när bilen tar fart, när den liksom "sätter sig" om ni førstår. Mecken säger att det är "momentljud" med det är det f-n inte alls. Har inte hørt detta "momentljud" i någon annan BMW eller annan bil.

Jag är allergisk mot ljud i bilar och detta driver mig till vansinne. Ønskar input från forumet innan jag åker till verkstan och ber dem byta grejor på måfå. Nåt tips på vad detta är?
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Har du testat att köra i gupp med öppet fönster? Då kan du nog lättare höra var ljudet kommer ifrån. Bilen är ju så bra isolerat så alla oljud hörs sämre i kupén.
Kolla bromssköldarna fram. De rostar och delar på sig och sen smäller det som fan på ojämnt underlag. Mina ljud försvann genom att jag böjde plåten (vansinnigt hårt) in mot motorn. Har hört flera e39ór med samma ljud. De flesta verkar dock inte bryr sig och låter det bara vara. Svårt att upptäcka när bilen är upplyft..
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
casterstag kan det vara,sök i forumet.
/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.