AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.093

530XiA Touring LCI, förbrukning?

D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Hej,

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av BMW 530XiA Touring (LCi) och vad den faktiskt förbrukar?
Enligt deklarationen ska den dra enligt följande:
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,4 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,3 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,1 L/100KM

Stämmer det verkligen?
Jag kör idag 525iT manuell med "gamla" motorn dvs 192 hk och den håller sig hyffat bra till vad som anges, kring 1l/mil (deklarerad 0,99l/mil) blandat körning och därför undrar jag om det verkligen kan stämma att en 530 på 272 hk och fyrhjulsdrift och automat kan hålla sig så pass lågt?

D
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
det stämmer inte riktigt.
Jag körde gbg-åre i vintras, lugn körning, (78 mil med ett snitt på 86km/h)
då drog den 0,88
vid blandad körning (morgon köer + div körningar runt gbg) ligger min på 1,2 ca.
Har aut,x drive och 18´ 245 breda, så inte mkt som talar för "bra" förbrukning,men det visste jag när jag köpte den
D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Hej och tack för inlägg.

Har du 258 hk eller 272 hk?
Enligt deklarationen skiljer det sig en del mellan dessa två.

Dina siffror är liknande vad min drar med takbox till fjällen, då kan man ju få "mer för pengarna" genom att byta till 530xi tänkte jag ;-)

D
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns en del problem med den direktinsprutade 272Hk-motorn, 258Hk har mycket mindre eller inga problem.

Grundproblemet är att spridarna beckar igen sensorer och förbränningsrum pga den skiktade driften (magergång) vid lugn körning, lösningen är att trampa gasen i botten ofta... då avbryts spridarnas skiktade drift. Flera har fått problem:

Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

"Problemet är ju inte dålig materialkvalite. jag har säkert bytt hundra spridare på dom nyare modellerna och alla ser ut som om dom suttit i en merca diesel från -75. Problemet är ju att förbränningen blir ju inte bra när den går i skiktad drift (magergång). Sotar sedan igen spridarna som får sämre spridarbild vilken medför ännu sämre förbränning sen är ju den onda cirkeln igång. Samma spridare används ju på n54 n55 motorerna (dom med turbo) dock där används ju ingen skiktad drift = inga problem med ryckig gång eller motorlampor."
J-
534
J-A
325i T -08
DI motorns förbrukning är känslig för körsättet då den skiftar till normal förbränning. Men kör man försiktigt verkar risken vara stor för igensättning av spridarna.

För tillfället har min förbrukning ökat 5-10 % efter att varit låg i drygt 1000 mil.
Tidigare hade jag under 0,70 på motorväg. Fördelen är dock att ryckningarna försvinner helt.

Det har gjorts många uppdateringar, spridarbyten, avsvavling av NOX-kat och bränslerengöring.

N53 motorn verkar vara mer en pappersprodukt/prototyp än en pålitlig drivkälla.

D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Hej och tack för era inlägg!

Det verkar ju som att man bör hålla sig ifrån den direktinsprutade motorn och istället gå på den föregående på 258 hk. Det räcker nog bra men det var den lägre förbrukningen jag ville åt ;)

Faktum är att min nuvarande bil med den gamla 525 motorn är så ruskigt bra så det vore trist att byta upp sig till något som börjar strula.
Den går mjukt och drar jämnt över hela registret och drar minimalt med olja; har aldrig behövt fylla på mellan servicetillfällena.
Det är kanske just p g a att den tar lite mera bensin som den går så bra..

Är 530i 258 hk lika pålitlig?

D
J-
534
J-A
325i T -08
Några N52 har haft problem med missljud från lyftare
Länk
Länk
Topp med senaste reservdelsnr kom okt 2008 enligt realoem.com

Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
har inte haft ngt strul med min som är på 258.
<En underbar motor med gott vrid, värt bensin räkningen
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Min erfarenhet av de två bilar jag äger är att den angivna siffran ska tas med en stor nypa salt för de modernaste bilarna. Min gamla bil har dragit 0,93 i snitt under den tid jag haft den (7 år) och den nya 0,90 under 1 år. Deklarerad förbrukning 0,97 resp. 0,77! Det går dock inte att säga att körningen är exakt densamma, det kan vara lite skillnad. Till den nya bilens försvar ska jag dock säga att det faktiskt går att köra motorväg på under 0,7 med hastighetsmätaren på upp till 120 (faktisk medelhastighet ca 104), om man är mycket försiktig med gaspedalen. Den nyare bilen har två "ess" i rockärmen som gynnar snålkörning: högre utväxling => mindre tillgänglig kraft vid en given hastighet (vilket i förlängningen gör en mindre benägen att köra om) och en färddator som snabbt avslöjar inspirerad körning. (Min gamla bil saknar färddator.) Min vardag innehåller dock massor av kortkörningar, omparkeringar mm som omöjliggör en förbrukning i närheten av den deklarerade. Mitt inlägg handlar alltså inte specifikt om 530 men jag vill ändå säga att jag tror det är svårt att räkna hem ett byte till modernare modell om man ser till bensinförbrukningen vid verklig körning. Kör man väldigt mycket på landsväg och motorväg och har en lugn körstil kan man få en signifikant lägre förbrukning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.