AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.771

går det att eftermontera stolsvärme?

Hej,

jag är intresserad av att köpa en bmw 3-serie, e90 från 2006, som är importerad. Det har nu visat sig precis innan jag tänkte slå till att bilen saknar stolsvärme??

Jag trodde att det var standard i alla BMWs, även de som sålts i tyskland. Säljaren menar på att det är väl inte så farligt - men jag tycker att det är en ganska stor nackdel och jag tror det är ganska svårt när man i sin tur ska sälja bilen en gång. Är det mer saker som är sämre på Importerade BMW som gör att de inte lämpar sig i sverige, rostskydd osv.

Är det någon som har koll på om det går och vad det kostar att eftermontera stolsvärme?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk Jag sa ju det! ;) Assheater är en nordisk last. Vet inte om det ligger med i kabelmattorna annars skulle jag inte ge mig på att montera, dra kablar och montera knappar m.m. En standarddyna utanpåliggande värmer den med. Och vad beträffar senare försäljning så torde det finnas många importbilar som saknar stolvärme.
visst jag vet att du nmände det och det var helt korrekt - jag blev ändå förvånad för jag trodde inte att en dyr BMW saknar en sådan basal sak men men...det kanske är jag som är för känslig. jag vill dock itne drabbas av samma problem närjag ska sälja bilen om ca 3 år...dvs att alla ratar den för att den saknar stolsvärme - är jag för känslig?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vi är nog vana här uppe att det är standard med stolvärme, men just BMW, MB och Audi är ju friskt importerade så en bil utan värme sticker nog inte ut så mycket. I.o.f.s är ju inte importflödet riktigt lika stort idag som för några år sedan. Troligen kan du få stå ut med isiga ytterspeglar också på den. Vet inte om värme i dom har blivit standard på alla.
ok - tackar för era svar. Jag tycker nog ändå att det är konstigt att bilar som nya kostar uppmot halvmiljonen inte har stolsvärme
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En del folk bor i länder med värme som standard i.st. ;)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Eftermontera går i teorin men jag tror få lyckts eller gjort det i praktiken. Min lokala BMW ville inte laga min trasiga - antagligen för att de måste lämna garanti 2 år på det och det är ju inte helt osannolikt att det går södner igen pga ett felplacerat/-d knä eller armbåge. Och det är mycket handarbete att öppna en stol och fästa värmeslingor.

Det är nog billigare att köpa beg stolar med värme och byta men med alla risker som beg innebär.

Om vi exporterat dyra bilar till södra europa är de kanske lika förvånade att inte alla läderklädselbilar har ventilation som kyler från insidan. Det är väl tillval hos oss, om än lite exklusivare men väl så behagligt i värmen.

/Patrik, tyvärr med trasig värme i förarstolen på cabben

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Bi
2
Bilenochjag.se
BMW E92 320d 223 hk
Köpte en BMW 330D E91 för ca ett år sedan från Italien som saknade stolsvärme. Eftermonterade detta själv utan problem. Du behöver ev en speciell tång till klädseln efter att du plockat av den. Grejerna kostade ca 500 kr och stolsvärmen funkade utmärkt. Knappen hamnar var du vill för det följer med ett litet verktyg som du gör hålet för knappen med.
Hade jag köpt original stolsvärme så hade den med allt kostat ca 5000 kr.
Sålde precis bilen och det var ingen som reagerade över detta.

Om du behöver bättre drag - ring Bilen och Jag. www.bilenochjag.se
En engelsman eftermonterade i sin E61a med sportstolar, tog 6tim och kostade £50 Länk

I Tyskland är det standard med värmesitsar tillsammans med läderklädsel sedan sep-1994 dock inte standard med tyg eller delläder vilket jag erfor efter att ha sett en 535dAT LCI-07 med mycket utrustning (parkeringsvärmare, aktiv farthållare, navi pro etc) dock saknade komfortstolarna med delläder värmesitsar vilka i motsats till läderklädda komfortstolar inte går att eftermontera värme i (enligt BMW).

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.