AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.722

Fråga ang. växellådan och sidospeglarna 750 e32.

Th
593
Theobald
750ial -88
När jag skaffade min 750 så har jag för mig att sidospeglarna ändrade vinkel nedåt varje gång jag la i backen. Stämmer detta och varför fungerar inte detta nu???

Tycker också att växelspaken till automaten inte är i rätt läge. När jag kör i M-läge (manuellt) så vill 1:an hoppa ur och 2:an går i istället. Känns som att växlarna ligger i precis kantläget!
Finns det nån vajer eller något som man kan justera detta med? Om det går, gör man den justeringen under bilen eller inne i kupén?

Lägger in en fråga om generatorn här också. När jag bytter remmar så visade det sig att tidigare ägare satt på felaktig rem, Den var dels för smal och för kort. Tror att det kan vara detta som gjort att lagret i generatorn glappade.

Vad jag undrar är ifall generatorn ska gå lätt att vrida runt för hand (när remmen är borta) eller ska det vara motstånd?
När jag vred gick det väldigt lätt. När jag snurrade så fortsatte den att snurra efter jag släppt den. Borde det inte vara mera motsånd?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Kanske hjälp på första frågan...

Spegelväljaren måste stå på vänster spegel för att höger ska dippa när backen läggs i.
Th
593
Theobald
750ial -88
Jaha var det så enkelt! :D Låter logiskt att det skulle kunna vara det som ställer till det! Tack för info!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Detta med att höger spegel viks ner när man lägger i backen gäller det bara
bilar med minne i stolar och speglar eller...

Theobald, hur har det gått ? Har du bytt växellådskuddarna och blev det någon skillnad?

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Om inte jag missminner mig så gäller det bara med bilar som har minnesfunktion.
Th
593
Theobald
750ial -88
Sitter en knapp vid dörrhantaget som man ställer in speglarna med, men den knappen är återfjädrande (centrerad), så det går inte att ställa in något
fast läge för höger eller vänster spegel med den.
Däremot så har jag minnesfunktion för stolarna så det kanske har nånting med det att göra då!?

$Marten> Har varit i garaget och krypit under bilen ikväll. Håller på att byta gummiupphängningarna till avgassystemet. Har problem att få dit de två grövsta gummiringarna som håller uppe bakre ljuddämparna. Vete f-a hur jag ska få dit dom. (nr 14): Länk

Har tagit bort dom främre gummiringarna igen och håller uppe avg.systemet med hjälp av en domkraft. Tänkte att om jag får mer utrymme för händerna så kanske det går att få dit dom.

Har ni några knep??? Just nu är jag "helt ställd"!!! Yes diskmedel, tänja ut dom med nånting.....???

Nej jag har inte gett mig på "kuddarna än. Tänkte hitta vart dom sitter först.
Vart sitter den här plåten som´kuddarna är fastskruvade i Länk?

Undrar ifall man verkligen kan byta dom utan att ta bort avgassystemet!?
$M
974
$Marten

Tordan,

Jag lossade bara mutter nr. 10 och den bockade plåtbiten nr. 16 i din första länk när jag plockade ner mitt system. Iof. så bytte jag ju inte dom där gummiringarna. Dom hänger ju så att säga kvar på bilen när du lyfter ner systemet.

Den där balken var kuddarna sitter i sitter framme vid stödlagret för kardanen har jag för mig.

$M
974
$Marten

Föresten, man kanske måste lossa kardanen i lådan för att komma åt kuddarna.

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jodå, kolla länken: Länk

:)
Th
593
Theobald
750ial -88
Japp, man måste lossa mutter nr 10 för att få ned systemet. Då hänger ringarna kvar som du säger. Det är dom ringarna jag ska byta! Har funderat lite och ska prova ett annat förfaringssätt när jag kör igång igen.

Har inte pallat upp bilen så väldans högt och kunde därför inte komma under och kolla balken med "kuddarna" ordentligt. Men det ser trångt ut och skulle inte förvåna mig ifall man måste ner med ljuddämparna. Men kardán tror jag inte man behöver lossa. Måste forska lite mera om detta!

Iwarsson> Exakt så ser knappen ut! :D
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja.

Och vid den stora fjädrande knappen sitter det en mindre med vilken du väljer vilken spegel som ska vara "aktiv" Gjorde det verkligen ingen skillnad när du valde vänster spegel med den?
Th
593
Theobald
750ial -88
Iwarsson> Är det en liten knapp där också??? Måste ner och kolla! :)
Th
593
Theobald
750ial -88
Iwarsson> Du har helt rätt! Som du säger kan man välja vilken spegel man vill ändra på med den här knappen. Jag ändrade nu till höger spegel och när jag la i backen så vred spegeln ner ett antal grader precis som den skulle. Tack Iwarsson! :D

Vänster spegel har dock inte den här funtionen för det hände ingeting när den var inkopplad och jag la i "R"!

Men jag funderar på ifall växellägena är fel inställda på min. När spaken stod i Parkeringsläget (P) och jag förde den till Backen (R) så klickade först ett
mellanläge in. Därefter kom Backläget (R) och spegeln vred ner sig. Ska inte Backen komma direkt efter Parkeringsläget?

Vart justerar man dessa lägen för spaken förresten?

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ok, blandade ihop det lite. Var ett tag sedan jag åkte E32. Det är tvärtom på E31.

Det är bara höger spegel som har dip-funktionen.

Testa att ta bort klädseln runt växelspaken, det brukar samlas mycket skit där med åren som kan göra att spaken blir allmänt konstig.
Th
593
Theobald
750ial -88
Det är visserligen Elitloppet imorron (travgalen som man är), men ska se om jag hinner kolla hur det ser ut med spaken imorron!
Th
593
Theobald
750ial -88
Letade lite på nätet och hittade detta! Visst är det "kuddarna" man ser på bilden här: Länk

Vad säger du $Marten, känner du igen dig?
$M
974
$Marten

Japp, det är kuddarna. Skall ev. åka till OK idag och lyfta upp min på lyften.
Skall försöka komma ihåg och kolla hur det ser ut på min. så kan jag meddela dig sedan.

$M
974
$Marten

Tordan,
Det blev inget besök på macken idag. Ska försöka göra det i veckan som kommer istället.

Th
593
Theobald
750ial -88
Ingen panik! Tror jag har en hyfsat bra bild över hur det ser ut nu och vet vad jag ska kolla efter!
Th
593
Theobald
750ial -88
Lyckades få dit gummiringarna till upphängning till slut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.