|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kahn-d: Det är troligtvis länkarmsbussningarna som är slitna. Det går att bara byta bussning men det är lämpligt att byta hela länkarmen på samma gång. Här finns det komplett länkarmssats till humant pris Länk |
|
|
Hej! Jag såg tråden om claus autoparts faktiskt:) Tänkte att det verkar vara rimligt pris, gäller bara att hitta någon verkstad som är villig att åta sig arbetet till ok pengar när man tar med egna delar... Mvh Martin |
|
|
Hej! Måste uppdatera lite vad som hänt sedan sist. Jag var inne på en däckfirma för att prata nya sommardäck, vi pratade om BMW och att de är känsliga för orunda däck osv. Han menade på att BMW och Mercedes utmärker sig till att vara väldigt känsliga för obalans och ville kolla mina nuvarande däck, sagt och gjort så fick han göra det och mkt riktigt så vart det betydligt bättre nu jämfört med innan, ratten vibrerar ingenting däremot så är det lite lite kvar när man bromas lätt. Det får mig att tro att bromsbyte är nästa steg för att bli helt nöjd. Får tillägga att däcken varit på ett par ställen tidigare för balansering... Mvh Martin |
|
| Tjena tänkte att de är dags och fixa felet att ratten skakar runt 80kmh, bara IBLAND! har en kompis som har samma fel, han bytade frammskivor INGEN skillnad blev det. Det är 100% någon framvagnsbussning men vilka tror ni att det är ? mvh | |
|
Tomtebloss på min 530 så har jag haft vibrationer främst under inbromsning. Jag bytte skivor men det kom tillbaka. Jag insåg att något var glapp i framvagnen och så fort skivorna blev något lite slitna så vibrerade det. Då tröttnade jag och beställde hela klabbet från nedan länk (Claus Autoparts), alltså en hel framvagnsats. Kostar 1600 komplett då ingår 8 delar har jag för mig. Köper man del för del på mekonomen blir det åtskilligt dyrare. Verkstaden som bytte grejerna (ca 2500 kr har jag för mig) sa att det såg ut som att delarna var av hög kvalitet. Det blev som en ny bil! Så där distinkt i styrningen som man vill ha det och utan vibrationer vid inbromsning. Bilen har gått 3000 mil sen dess och känns lika bra fortfarande. Det intressanta i det här är att i princip alla jag pratade med tyckte att jag skulle byta skivor igen för "det kan bara inte vara något annat". Jag hade vibrationer så man nästan blev rädd men de försvann alltså helt trots att jag ej bytte skivorna i detta skede. Länk |
|
|
Är främre länkarmsbussningarna slut så brukar detta fenomen uppstå. Undra hur många bromsskivor som bytts i onödan på grund av dessa bussningar? |
|
|
Kan bara hålla med <Stefan. Bytte skivor samt klossar fram och bak.Hjälpte ej Kollade framvagnen.Kunde ej känna några glapp. Var och besiktade bilen.Jag bad dom kolla extra noga.Inga fel. Skam den som ger sig.Måste vara något i framvagnen. Köpte en sats.Började med hö.främre.Bingo.Det visade sig att det fanns ett glapp. Inte så mycket men ändå. Provkörde bilen.Alla vibrationer var borta.Då jag ändå höll på bytte jag hela framvagnen. En ny bil att köra. MVH/Rosen |
|
|
Mjo, jag vet, alla påpekar skivor direkt men sen är 90% av folken på forum bara fjantar som läst någon nånstans sen måste de helt plötsligt vara så för alla. jag vill byta alla länkarmar men till min åtta går de på 2500kr och jag är väldigt fattig för tillfälligt, så skulle helst vela byta just dem länkarmarna det kan tänkas vara, mvh |
|
|
Lyft upp bilen och ta ner det stora plastskyddet under motorn. Då kommer du åt de främre, inre länkarmsbussningarna, bryt och bänd lite i dom så ser du om det är där det glappar. De ska vara ganska stumma om de är fräscha. Tror det går att köpa lösa bussningar och pressa i gammla länkarmar men då är risken att p-änden måste bytas snart nog och allt jobb måste göras om igen. |
|
|
>Tomtebloss - fenomenet kallas ibland "galloperande obalans". Har du provat att få framhjulen 100%-igt balanserade (jag förutsätter att däck och fälgar är i OK skick) och jag menar verkligen100% balans!! Det är inte så j***a lätt att "få till det" med breda fäljar på vissa balanseringsmaskiner har jag kunnat konstatera. Bara att balansera tills det är OK - ta ner hjulet från maskinen vrid det nå't halvt varv - upp med det i maskinen igen och det SKA fortfarande vara 0 (här kan man ibland bli ganska förvånad.....)! Med lite slitna framvagnsdetaljer märks även minimal obalans precis på det sätt du beskriver - d.v.s. ratten skakar "ibland". Fenomenet uppkommer om man har lite grann obalans i BÅDA framhjulen - när "obalansen" ligger synkront märken man ingenting men ligger "obalansen" 180 grader förskjuten "skakar ratten". Med helt friska grejor i framvagner märker man inte den här lilla obalansen jag talar om (ofta mindre än 5 gram/hjul) - men med lite slitna/mjuka bussningar och lite minimalt glapp i p-ändarna förstärks hjulets rörelser och man får den här effekten. Vill man kolla för att förvissa sig är det bara slänga garagedonkraften i skuffen, leta upp en lågt trafikerad vägsträcka och provköra - märks inget - stanna lyft ena framhjulet vrid det ett ½ varv sätt ner - provkör igen. Man kan ju även om läget tillåter (när det skakar) göra en 180 graders sväng och se om det blir skillnad (hjulen rullar ju olika lång sträcka när man gör en 180-gradare - och med lite tur kommer de så att säga "i ett bättre läge". Mvh/Saij |
|
| hm, okej, fälgarna är ny renoverade 18" med 0-0 perfekt balanserade däck, tror definitivt på någon bussning | |
|
Jo - jag håller definitivt med, (länkarmsbussningarna som Stefan tipsar om är ett hett tips!) med alla framvagnsdetaljer friska skulle du förmodligen inte märka något alls - men varför skulle ratten börja skaka om det inte finns någon obalans/orundhet som initerar detta? :-) Se'n har du troligen lite ojämna eller skeva bromsskivor eftersom det ibland tuggar lite när du bromsar - samma sak där, ojämnheterna/skevheten 180 grader förskjuten = ratten "tuggar" - synkront = ratten stilla, men du kan märka att bromsarna (med samma pedaltryck) tar "ojämnt" precis innan det stannar. Fenomenet brukar vara mest märkbart om man i högre fart (140 -150 km/h) bromsar till lite lätt - med ett kraftigt "rattskakande" som följd - bromsar man däremot rejält (en riktig stopper m.a.o.) märks knappast något alls beroende på att allt glapp i bussningar och p-ändar p.g.a retardationskraften från hjulen trycks så kraftigt mot bilens färdriktning att hjulupphängningen inte fladdrar fram och tillbaka. Hade precis detta på våran 530d - fixade det i morse. Svarvade båda framskivorna (ca 0,1 mm ojämnhet på båda) och vips var allt vad det gällde tuggande vid inbromsning borta. Inte ens en tendens till skakning trots provocerande små lätta inbromsningar från 180 km/h. MEN detta kommer inte att vara länge om jag inte fixar framvagnen - det är inte mer än ett halvår sen jag svarvade skivorna av samma anledning. Bytte casterstagen för kanske 5-6.000 mil se'n (eftermarknad) så nu får det bli ett komplett HD-kit från Meyle - med det är ju precis som vanligt det där problemet att ingenting gör sig självt numera :-). /Saij |
|
|
Edit-knapp, tack!! det skulle ju givetvis stå: "bromsar man däremot rejält (en riktig stopper m.a.o.) märks knappast något alls beroende på att allt glapp i bussningar och p-ändar p.g.a retardationskraften från hjulen trycks så kraftigt i riktning motsatt bilens färdriktning att hjulupphängningen inte fladdrar fram och tillbaka." :-(/Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.