|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst hur många trådar som helst nu om vibrationer i E39...men inte lyckats få nåt ordentligt svar. Så med risk att vara tjatig startar jag en ny tråd. Vår e39 touring aut från 2002 har nu rullat 12400 mil. Sommardäck är 17" 235/45 på org BMW fälg style 42. Däcken är Dunlop SP nåting med drygt 5 mm kvar, de är jämt slita och balanserade ett par ggr. Vinterdäcken sitter på 15 " org fälg style 83, Nokian Hakka R med ca 7 mm mönster kvar, dessa är också balanserade ett par ggr och jämt slitna. För ett par månader sen besiktigades bilen och jag bad dem då att kolla extra noga på framvagnen/bromsar osv men de hitta inget glapp nånstans. I veckan hade jag bilen inne på auk verkstad för Insp 1 och bad då verkstaden kolla vad som kan vara för fel, de hitta inget glapp eller nåt men trodde att bussningarna till bakre länkarmarna kunde vara lite mjuka men att det går allt och köra med ett bra tag till. De funderaded också på om det kunde vara stötdämparna som var slut och frågade om bilen var gungig eller om den var stum i vintras. Jag har inte märkt nån skillnad i stötdämpningen i vintras jämfört med nu. De kontrollerade bromskivorna men de skulle inte vara skeva och de tog jämt. Besiktningen visade också på exakt jämt bromsresultat mellan höger och vänster sida. Så, till felbeskrivningen: Ibland när man kör mellan 70-110 så vibrerar/skakar ratten, man ser tydligen hur ratten rör sig fram och tillbaka lite grann och det är irriteraden. Däremot känner man inte några vibrationen i sätet, golvet eller så, utan vbara ratten, och det kommer bara ibland. När man bromsar så vibrerar ratten ibland, men inte alltid. Vibrerar mer vid lätt bromsning än hårt, men som sagt ibland vibrerar det inte. Det tickar lite lätt som en maracas när man kör på kullersten eller liknande, även detta frågade jag verkstaden om de menade på att nån liten sten skulle kommit in vid bromsskölden, har dock inte hört det sen bilen var på service nu senast. Jag upplever också att ratten rör sig en del när man tex kör in en parkeringsplats över en gatsten eller liknande.... Jag tycker också att styrkänslan är så där, tycker att blien är lite "seg" att lotsa genom rondeller eller liknande. Inte den där skärpan i styrningen som om kontrollen över framvagnen inte är totalt. Så har jag ju läst en del trådar: Många menar på att det är obalans i däcken, men då borde jag väl få vibrationer hela tiden? Många skriver att bussningarna i de bakre länkarmarna (i framvagnen) som är dåliga, men jag har fått för mig att det främst drabbat e34 och inte e39 pga framvagnskontruktion, rätta mig och jag har fel. En del skriver om bussningarna i de främre länkarmarna har jag läst, kan det vara detta? Har inte lust att byta delar i onödan... Tack på förhand, vart ett långt inlägg får se om någon orkar läsa det:) Mvh Martin | |
|
Kan väl tillägga att det är likandant med såväl sommar som vinterdäck, möjligen något något lite mer med sommardäcken, men det är ytterst marginelt..,. Mvh Martin |
|
|
Jag hade samma problem med vibrationer, det löste sig för mig med nya bromskivor runt om. Jag har samma klapprande ljud som du över gatsten, har öven hört andra E39 ha samma fenomen, funderar om det inte kan vara krängningshammarns fäste som slår igenom ? alla mina klapper/knack/stabilisator/pendelstag ( kärt barn har många namn ) är bytta till meyle heavy duty det gör ingen skillnad. Låter mest från vänster fram tycker jag. |
|
| Men vibrerade de bara ibland för dig? Tycker det borde vibrera alltid med skeva bromsskivor. | |
|
jag har fått ungeför samma fel på min! fast min ratt skakar ungefär exakt i 80kmh, och ibland när jag bromsar med !! sjukt jobbigt är de hela ljusbilden skakar med, någon idé ? har testat att balansera hjulen.. |
|
|
Det vibrerade då ibland mer och ibland mindre. Jag märkte också att det var mer så när däcken var kalla, kanske lite stålplattor syndrom om bilen stått ett tag ? kanske har med däcken att göra då. Märkte även att det blev lite bättre med vissa däcktryck så testa laborera lite med det. Skivorna har lätt för att slå sig på denna modell, krävs inte mycket för att det ska vibrera, men sätt på nya skivor och belägg och se till att bromsa in dom på korrekt sätt så tror jag ni slipper det mesta av det ni upplever, såklart en dyr kostnad men inte om man köper från ebay.de =) |
|
|
Så det kan vara skivorna ändå?.. verkstaden hade ju mätt upp dom på nåt sätt, kollat om de var skeva så att säga. Tyvärr tror jag inte att jag ror i hamn att byta skivor och belägg. Har aldrig gjort det, men nån gång ska ju vara den första i och för sig... får kolla med en verkstad vad det kan tänkas gå på... vad tror ni är ett rimligt pris? Min ratt vibrerar iof inte när jag svänger, utan det är när man kör rakt fram, släpper man ratten så ser man att den rör sig fram och tillbaka, men det är som sagt bara ibland. Mvh Martin |
|
|
Jag vet inte, kan väl även sitta i upphängningsdelar kan jag tänka mig. Svårt att säga exakt vart det kommer ifrån, nya skivor skadar ju aldrig om dom aldrig är bytta förut så är det nog en bra idé iallafall. Jag köpte komplett skrivor + belägg runt om från ebay.de, av märket Zimmermann kostade va 2300 tror jag med frakt hem. Sedan tog en versktad ca 2000 för jobbet. |
|
| Tror mycket på Länkarmsbussningarna. Tomtebloss, du har ju en lite annan upphängning än övriga E39:or med snäcka med. Finns en del leder och stag i styrningen på en sån som också kan vara med o spöka. Kolla även däckens rundhet, för det behövs inte mycket på en E39:a i orundhet innan det känns. | |
|
Anders-72: Tror du att det är länkarmsbussningar bakre eller främre? Lite tröttsamt om man ska chansa å byta... eller ska man byta hela skiten? Vad kan det kosta att byta bussningar? Tack för att ni tar er tid att svara! Mvh Martin |
|
| Vet inte om du kan köpa bussningarna lösa, men alla 4 länkarmar kostar ca 3500-4000:- på t.ex. Waarwest. Möjligt att de går att köpa billigare via tyska e-bay. sedan tillkommer arbete om du inte gör det själv. Då får man ju samtliga bussningar och spindelleder nya. En hjulinställning ska man också kosta på sig efter ingreppet, ca 1000:- | |
| Hadde nesten samme symtom på min,det var venster caliper fram som gikk trögt(ibland),vibrasjoner kom og gikk,Vibrerade mer vid lätt bromsning.Bare vibrasjon i rattet.Men dine skivor tog jevnt så det er nok ikke samme fel. | |
| anders72 vad tusen är en snäcka? | |
|
Hade med vibrationer men som försvann efter några kilometeter körning, trodde det berodde på mina Hancock framdäck att dom lätt fick ståplatta men vibratinerna är som bortblåsta nu med nya skivor och belägg och uppsmorda ok fram, jag var riktigt noga med att rengöra alla anliggningytor med ska tilläggas. Hade med lite oljud när jag körda över kullersten och små kanter tex. Holmgrens där jag köpte bilen kollade på det och ville ha det till att det berodde på stötdämparna ( BAHH för holmgrens)men tog den till där jag brukar serva mina bilar och dom bytte en länkarm sen blev det tyst! fick det på min garanti. Länk |
|
|
tomtebloss: Oj vad mycket det kunde vara: Länk :) Nej, jag tänkte mer på styrsnäckan. Styrväxeln på 540 är av snäckväxeltyp, medan den på E39:or med 6:or är av kuggstångstyp. Snäckväxeln innebär fler stag och leder än kuggstången. |
|
|
Tack för alla svar.... Det verkar vara en del son kan fela. Men vad säger ni om det här? "Jag upplever också att ratten rör sig en del när man tex kör in en parkeringsplats över en gatsten eller liknande.... Jag tycker också att styrkänslan är så där, tycker att blien är lite "seg" att lotsa genom rondeller eller liknande. Inte den där skärpan i styrningen som om kontrollen över framvagnen inte är totalt." Det måste väl tyda på att det e nån bussning? Mvh Martin |
|
|
Jag har liknande problem med min bil, ganska kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning. Jag tror att det är främre länkarmar som är slitna, det sitter nämligen nya skivor fram. Skivorna bak är däremot inte nya, men omsvarvade. Jag har svårt att tänka mig att bromsvibrationer bakifrån ska kunna leta sig fram i ratten. Samtidigt så har jag ett ojämnt bromsgnissel vid lätt bromsning, jag har ännu inte lokaliserat vilket hjul det kommer från, så det skulle ju kunna vara frambromsarna ändå. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
Verkar som en del har liknande funderingar. Jag skrev ju också i mitt första inlägg att: "Jag tycker också att styrkänslan är så där, tycker att blien är lite "seg" att lotsa genom rondeller eller liknande. Inte den där skärpan i styrningen som om kontrollen över framvagnen inte är totalt." En del av detta har ändrats när jag laborerat med lufttrycket i däcken. Har sänkt lufttrycket i framdäcken och tycker mig känna att bilen blivit villigare i rondeller tex, vet inte om det är placeboeffekt i och för sig... Mvh Martin |
|
|
Hej på er. Upplever exakt samma fenomen på min 525 E39 2001. Vibrationerna är dock minimala, men visst känner man dom och ser på ratten om man släpper den. Hade bilen på service för inte så långe sen för bl.a. klapparnade ljud. Det visade sig vara ett dåligt hjullager fram. Ljudet är borta, men dessa irriterande vibrationer i ratten är kvar. Har även fått för mig att det ibland uppkommer ett resonansliknande ljud i hastigheter över 80km/h. |
|
| Tillägg till ovan. När jag tänker efter så hade jag samma fenomen med min förra BMW. En E46 320i 2003 med bara 6000mil. | |
|
Ljudet jag tänker på hörs i videon i denna tråd: Länk Däremot så hörs mitt ljud lägre och inte lika ofta. I den tråden pratas det också om stenar och bromssköld, och det var precis det som verkstaden misstänkte också... Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.