AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.461

2st Barnstolar i E61?

Da
12
DannER82
525I Touring -05
Tjena jag ska köpa en E61 IDAG! börjar bli osäker på om det går att ha 2st barnstolar i den.
Hur kör ni??
Jag vill veta om det går och ha båda bak el en fram o en bak.
Går det och sitta fram om man har en barnstol bakomsig?
Har 2st stora stolar dvs dom som är precis efter babyskyddet från 1år typ och uppåt.
Tacksam för snabba svar mvh Daniel
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
eftersom framstolarna har rätt kraftig lutning bakåt, även i "upprätt" läge, är det bättre att ha en stol fram på passidan och en stol bak på passidan. Så kan vuxna sitta på bilens vänstra sida.

/M

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Fram och bak på höger sida är det som funkar med två bakåtvända stolar.

/Jonas
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har du komfortstolar kan det funka med två stolar bak. Frun som är 165 kunde köra med stol bakom sig, jag som är 178 fixar bara babyskyddet. Att det kan funka med komfortstolarna är pga att de kan man vinkla överdelen av stolen på individuellt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Viktigt här är om bilen har utrustningen "Isofix fram med avstängningsbar airbag". Utan denna kan man inte har någon stol fram. Fr o m modellår 2006 går det att eftermontera denna nyckelavstängning för airbagen fram men det landar på 8-10'.

Jag kör med två stolar bak och det är långt i från optimalt. Vi har en bakåtvänd som sitter höger bak. Detta resulterar i att framstolen måste vara hyffsat långt fram och jag som är 194cm inte kan sitta där mer än på riktigt korta turer.

Vänster bak har vi en bältesstol och den i sig tar ju ingen plats men när min son som är 130cm sitter i den så hamnar ju hans fötter halvvägs ner på framstolens ryggstöd och då hans knän inte är böjda til ca. 90 grader som då en vuxen sitter bak utan bara lite halvböjda som blir resultatet att han har dålig plats för sina fötter. Detta är då jag kör och har stolen inställd som jag vill. Tar jag fram den något och vinklar upp ryggstödet något så blir det bättre men inte bra. När min fru kör är det inga problem för honom.

Hade man istället kunnat ha den bakåtvända där fram och bältesstoken höger bak så hade båda stolarna haft bra med plats och sittplatsen vänster bak funkat som vanligt.

___
//Ulf
Da
12
DannER82
525I Touring -05
Hej och tack för alla svar....
Jag varförbi på BMW precis och ställde stolen som jag vill sitta då var d inga problem och sitta en vuxen bakom.
Det stämmer med airbagen men den kopplar jag ur själv då jag är bilmekaniker så köper jag ut satsen och låter dom plugga in datorn bara.
Det skulle landa på ca 2-3000kr annars fanns d 2varianter en kosta 3500 och en annan 9500kr SAFTIGT.

Var precis på banken och hämtade ut postväxeln snart åker vi mot sthlm...
Da
12
DannER82
525I Touring -05
Jag köpte bilen igår och jag är super nöjd :D
Är inte så orolig över benutrymmet längre ialf då den är MYCKET större i baksätet än vår gamla V70-01.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Grattis till din nya BMW, en perfekt familjebil med bra plats och riktig körglädje. Du får rum med två barnvagnar och packning vilket också är bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.