|
|
|
|---|---|
|
Min B10 har börjat få riktigt värdelös tomgång. Bilen är dessutom lite svårstartad och tuggar på startmotorn ungefär 3-4 sekunder mot 1-2 sekunder tidigare. Varvet går upp och ner, det låter inte som den går på alla cylindrar, motorn gungar så hela bilen skakar och om man inte ger lite gas dör den ofta om man lägger växeln i läge D eller R. Motorn går dock utmärkt på från cirka 800 rpm och uppåt, inga misständningar eller ryck. Den drar lite väl länge på växlarna, i synnerhet när motorn är kall men i övrigt går växlingarna fint, ingenting konstigt vid belastning (kraftig acceleration, uppförsbackar, etc). Symptomen har raskt blivit värre under de två sista veckorna. Vid inkoppling av diagnosverktyg för ungefär 1½ vecka sedan fick vi en felkod på kamaxelgivaren som sade "signal ej rimlig". Tog man bort felkoden kom den tillbaka direkt. Vid ny felkodssökning igår fanns samma felkod kvar, men när man tog bort den så återkom den INTE. Jag har sökt runt på forumet och kommit fram till att symptomen tyder på att antingen kamaxelgivaren alternativt insugsmembranet är boven. Den första var väl inte helt otippad då det tidigare fanns felkod för den - som nu dock är borta. Vad beträffar insugsmembranet har jag testat att spraya startgas bakom insuget, mellan motor och torpedvägg alltså. Det påverkar inte tomgången/motorvarvet det minsta. Inte heller om jag sprayar det direkt vid luftfiltrets insugskanal, vilket är lite skumt. Toppackningarna, som så ofta är ett problem på dessa bilar, är bytta mot MLS-packningar från M5 för cirka en månad sedan. Kompressionen på samtliga cylindrar helt klart inom gränsvärdena, inga avgaser i kylarvätskan. Inte heller någon olja runt tändstiften. Vad anser expertisen på forumet är det troliga problemet? Jag är medveten om att det inte innebär någon alltför stor kostnad eller arbetsinsats att byta både insugsmembran och kamaxelgivare, men då jag i egenskap av fattig student under de senaste två månaderna redan lagt 40K på reparationer och att det snart är sommaruppehåll i studierna (och därmed studiemedelsersättningen) skulle det kännas bra om man just för tillfället slapp kostnaden för bägge åtgärderna och kunde pricka rätt direkt. | |
|
Hei Har du sjekket "Tomgangsmotoren" som det blir sagt på norsk. #23 på Länk Denne kan du ta ut og rense med litt brakelean (eller tilsvarende) |
|
| du bör ju verkligen byta kamgivaren, har du en eller två? passar saker från m62 på den motorn? | |
|
En kamaxelgivare, motorn bygger på M62B44 (alltså ingen vanos). |
|
| Jag har original membran till M62TUB44, i förpackning liggande om du vill köpa. Om det nu passar till icke vanos. | |
|
Märkte precis en annan rolig sak också. Satte på AC:n, och när motorn då höjer varvtalet i syfte att kompensera för den ökade belastningen så försvann symptomen till stor del, dock inte helt. Funderar på att spana in tomgångsmotorn också. Är det någon som vet hur man justerar denna? Det känns som att en tomgång på cirka 350 rpm (utan AC) respektive cirka 650 rpm (med AC) är lite väl lågt även för en V8? Lus: Har faktiskt ingen aning om huruvida insugsmembranen är kompatibla mellan modeller med och utan vanos. |
|
|
Både min N62 och M62 ligger på runt 500-550 varv både med och utan AC. Har du läckage vid membranet kan det helt klart påverka tomgången. Länk Lock Länk Tätning Realoem om locket: Länk Märkligt nog står det upp till 09/98 men det beställdes till min -99 med vanos, lakandant med själva membranet: Länk |
|
|
Hej ! Se länk nedan för tips på rengöring av tomgångsmotorn om det skulle vara det som Alpina V8 tipsar om. Såg att du bytt till MLS packningar och undrar ifall man kan se utanpå motorn ifall de bytta ? Kostnad för att byta toppackningar ? Har själv #69 som gått 18000 och historiken tyder på att de ej är bytta. Länk mvh / Christer |
|
|
ctrumstedt: Går inte att se utifrån tyvärr, inte såvitt jag vet i alla fall. För mig kostade det ganska precis 34 500 kr, men då byttes också vattenpump, termostathus och remmar i samma veva samt naturligtvis en del packningar. Dessutom krävdes svetsning i blocket och lite annat arbete. Byter du i förebyggande syfte däremot borde den kostnaden gå att sänka till någonstans runt 18-24 000 kr enligt tidigare siffror jag fått. |
|
|
Testade att rengöra tomgångsmotorn, och bilen går nu som en klocka! Till och med ett tidigare oidentifierat missljud har försvunnit, troligtvis ett missljud som uppstod i samband med att motorn gick på alldeles för lågt varv på tomgången. Stort tack för tipset angående rengöring av tomgångsmotorn! Det har just besparat mig en hel del pengar. |
|
|
Roligt att det funkade så bra. Låter som något man skulle göra i förebyggande syfte. mvh / CT |
|
|
Bra det funket for deg også. Et lite tips er også og sjekke om "intake silencer" er tett og fin. Leker den luft, så blir den snarere skitten igjen. Sjekk del #19 og slangen #27 her Länk Jeg har for min del fjernet #19 og tettet åpingen til #27 da min var sprukket :-) Se her for mer info Länk |
|
|
Det funkade i 1-2 dagar ungefär (tagit mig lite tid att uppdatera tråden). Alla symptomen är tillbaka, varken bättre eller sämre än förut. Felsökningen ligger för tillfället på hyllan då en kylarslang sprack i torsdags, och i samband med det passar jag även på att byta kylare då även den läckte. Har försökt läsa runt ännu mer men det verkar som om de troligaste felen är ett eller flera av följande: Kamaxelgivare Vevaxelgivare Insugsmembran LMM Tomgångsventil Har dock upptäckt att om man sätter på AC:n håller sig varvtalet stabilt runt 650 rpm, om det nu spelar någon roll. De flesta bilar har väl mig veterligen en varvtalskompensation för AC då denna belastar motorn lite extra när den sätts på... |
|
|
Ingen annan som har någon input på detta? Tips och råd mottages med stor tacksamhet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska ALLTID har AC på en BMW V8 annars blir tomgången för låg och generatorn lämnar inte tillräckligt med laddning som börjat vid ca 600 rpm. Byt kamaxelgivaren (styr insprutningstiderna) om du inte gjort det eftersom du har felkod på den tidigare. backslags membranet ger också knepig tomgång, men också blårök och tilllslut även gul motorlampa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har nu bytt kamaxelgivaren, men numera startar inte bilen överhuvudtaget. Startmotorn drar runt, motorn tänder till, spottar en gång och dör. Även om oddsen att få en trasig (ny) kamaxelgivare levererad så antar jag att det är problemet? Bilen gick ju i alla fall (fullt körbar men något taskig tomgång) med den gamla kamaxelgivaren... Ska testa att montera tillbaka den igen och se vad som händer. Ett annat problem har också manifesterat sig... Vid kickdown hänger sig gasen efter att man släppt av på gaspedalen, varvräknaren och varvtalet sjunker sakta i några sekunder för att sedan plötsligt lägga sig på förnuftiga varv istället. Låter dock på motorljudet som att varvtalet i motorn sjunker något snabbare än varvräknaren visar. Detta sker endast vid kick-down, inte vid mildare gaspådrag. Symptomen försvinner helt - eller nästan helt - om man växlar manuellt istället. Rent instinktivt känns det som om det är något skumt med växellådan, så jag antar att man kanske bör genomföra ett oljebyte med tillhörande nivåkontroll? |
|
| Alecci: luktar tomgångsventil precis som du misstänkte. anledning till misstanke är ditt sista inlägg ang kickdown. rengör o jag kan nästan garantera att iaf detta problem försvinner. kamgivarn vet jag ej något om. kanske måste nolla datorn innan bytet "godkänns"? :) | |
|
tiasz: Tomgångsventilen är redan rengjord, men det förbättrade bara tomgången i några dagar, så det har inte löst problemet. Det har snarare nästan uppstått sedan dess, så jag funderar på om inte tomgångsventilen helt enkelt kan vara paj. Angående kamaxelgivaren så försökte jag "nolla" ECU:n genom att sammanföra ström- och jordkabel vid batteriet (naturligtvis med bägge bortkopplade), men det gjorde ingen skillnad. Den gamla kamaxelgivaren är nu åter på plats och bilen fungerar som innan - det vill säga hyfsat bra men inte helt bra (gasen hänger sig vid kick-down samt lite halvtaskig tomgång). |
|
| Hade tänkt sätta ut bilen till salu inom en hyfsat snar framtid, så lite hjälp att lösa problemet önskas så slipper jag sälja en bil som inte är 100 %. | |
|
Lyfter tråden igen då jag fortfarande behöver lite hjälp att lösa problemen. Bilen ligger nu ute till salu men intresset är svagt vilket jag tror beror på just dessa problem (och som jag i ärlighetens namn påpekar i annonsen). Skulle gärna vilja kunna sälja bilen i fullgott skick istället, så ös på med idéer och tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.