AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.147

Gnissande ljud framifrån på BMW 320 vid 1500 varv eller mer. Vad kan dt vara?

BM
2
BMW7801
BMW 320i
Jag har en BMW 320i 92:a. När jag kör på 1500 varv eller mer har jag ett gnisslande högt ljud. Sänker varven under 1500 sluta det att gnissla. Jag kan inte lokalisera ljude mer än att det kommer framifrån.
Ibland gnisslar det inget även när jag kör över 1500 varv. Men ofast gnissla det.
Det har kommit mer och mer. Vad kan det vara?
Tacsam för hjälp.

/Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svårt att avgöra utan att höra, men det vanligaste gnisslet är väl kanske fläkt/aggregatremmen slirar. Kolla upp att remspännarna fungerar och att remmen ser ok ut. Finns någon slags spray med för remgnissel. Vet inte hur bra den funkar eller om sen försämrar friktionen. Kolla även att viskokopplingen inte glappar och slirar med ett lätt motstånd. (ta tag i fläktvingen och ruckla samt vrid runt)
Har du möjlighet att filma ljudet lite så kan det vara lättare att få hjälp också om vart ljudet kommer ifrån om du filmar lite över allt i motor utrymmet.

Gnisslar det hela tiden om du håller den typ på 1500-2000 varv eller det kommer och går?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
BM
2
BMW7801
BMW 320i
Det gnisslar oftast men kan ibland tvärt sluta. Men jag tror det är fläktremmen. Den såg torr o lite sliten ut. Provar att byta den så får jag se.
Varvade bilen och naturligtvis gnisslade det inte då.
Men som sagt jag provar att byta fläktremme.

Tack för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.