|
|
|
|---|---|
|
Hej Skall ta hem en ny bil från Tyskland och tänker skaffa mig en temporär svensk försäkring så att jag slipper skaffa en i Tyskland. Då man gör detta på chassinr undrar jag ifall man ändå måste skaffa en temporär tysk regplåt eller ifall man kan köra hem utan plåtar? Måste man ha en exportskyllt så måste man ju ändå trilska med tyska byråkrati vilket jag vill slipa. Bilfirman jag hittat bilen hos vill/kan inte hjälpa till trots att det är en BMW handlare. Tack på förhand. | |
|
Ja, måste ha en registreringsskylt och det bör vara en exportskylt med den röda kanten. Låter konstigt att handlaren inte kan eller vill hjälpa till, de gånger jag har köpte bil i Tyskland har det aldrig varit några problem att få hjälp och de sista gångerna har dom fixat allt i förväg efter att jag faxat en kopia på mitt pass. Du tror inte att dom missförstått dig och tror att du försöker få dom att står för kostnaderna för skylten? Jag antar att du är beredd att betala för skylten men vill ha hjälp med själva exportregistreringen? Många handlare gör inte denna typ av jobb själva utan anlitar "konsulter" som ordnar allt. ___ //Ulf |
|
|
Det är ju inte svårt att skaffa en skylt i Tyskland och det låter konstigt att en BMW handlare inte hjälper dig med detta. Låter troligt att det är ett missförstånd som Ulf skriver. Du bör absolut ha en skylt. Stor risk att det tar stopp vid gränsen till Damnark och du åker på att "köpa" en dyr skylt där istället. |
|
|
Tack för svaret Programmer. Detta är första gången jag har fått ett nekande svar på frågan om hjälp med exportpapperna. Jag frågade ifall de kunde hjälpa till med det och fick följande svar: "Bei den Exportpapieren kann ich Ihnen leider nicht behilflich sein" det tolkar jag som att de inte kan hjälpa till. Jag pratade inte om någon betalning i min fråga men jag är självklart villig att betala för det. Jag har bara möjlighet att hämta bilen en helg och då är ju inte myndigheterna öppna samtidigt som min tyska inte är så bra att jag pratar obehindrat. Jag tänkte därför att en svensk försäkring skulle underlätta. Min ide var att om man inte kunde köra utan plåtar var att sätta på ett par svenska skyltar från en anna bil bara för att inte sticka ut. |
|
|
"Min ide var att om man inte kunde köra utan plåtar var att sätta på ett par svenska skyltar från en anna bil bara för att inte sticka ut." Inte speciellt smart.. Om man inte vill skaka galler vill säga.. |
|
|
Murpz: Vet att det inte är någon bra ide, men lite mindre iögonfallande än att köra helt utan plåtar. Bilen kommer ju ändå vara försäkrad. Men jag skall ta mig ett snack till med handlare, kan han inte ordna det får jag helt enkelt köpa en annan bil då jag inte har någon möjlighet att ta mig ner en vardag den närmsta tiden. |
|
| Red wings05, du måste åka ner en vardag för att någon handlare ska kunna hjälpa dig med plåtar som är utskrivna på dig. | |
|
Mats: Jag hade tänkt att göra som Programmer, faxa ner en kopia på passet så att pappersarbetet är klar när jag kommer ner. Men när jag läste att man kunde ordna försäkringen hemma så tänkte jag att det var ju smidigt. Men så kom ju problemet med regplåten. Sista utvägen blir Eurotransport, har använt dem tidigare men det blir ju dyrare. |
|
| Ok förstår, tänkte mest om man inte ville betala eller lägga handpenning på bilen osedd. | |
|
Tanken är att göra klart hela affären i förskott pga tidsbrist och att jag vill ha det klart innan semestern. Har varit utan bil i 2mån nu. Det är en 2010 Premium Selection så jag känner att jag vågar köpa den osynad. Har gjort det tidigare och då tog jag t.o.m hem den via Eurotransport. Men denna gången vill jag hämta den själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.