AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.256

530DA - magnetventil, byte?

Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Har läst en del om dessa magnetventiler och börjar bli ganska säker på att det är det som är orsaken till min orkeslösa diesel-vagn.
Den tappar orken på högre varv men går jämnt och fint annars.
Lite klen acceleration iofs.

Undrar bara:
Var sitter Magnetventilerna?
Hur många?
Vilka verktyg behövs?
Var hittar jag nya delar till dom (o-ringar)?
Det sitter en vid turbon och en vid egr-ventilen
2 st
10mm hylsa
Man byter hela ventilen.

Jag har två st begagnade felfria om du är intresserad...

#1 på denna Länk bild vid turbon.

och 1 på denna bild Länk vid egr.

Hoppas det hjälper dig lite på traven.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Ska meka loss dessa å kolla om det är någe fel på dom.
Sitter det inte nån typ av elektronik i dessa?

Kan man förresten felsöka slang-läckage på dieslar, som man gör på bensinare, med startgas-burken?
Visa användare
27
Mickzon
530da -99
Har du kollat vacumslangarna som går från undertryckstanken till en T-koppling under insuget? har nyligen bytt den slängen själv då den var extremt torr och trasig.

Kollat felkoder?

Elektronik? Det är en magnetventil som styr vacuumstyrningen av turbon.

En diesel har vacuumpump så startgasmetoden funkar inte.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Har fått loss magnetventilen. Någon som vet hur man öppnar den. Läste att man kan byta o-ringar däri, som ev. kan vara dåliga. Eller måste man köpa ny för att felsöka?

Ska lokalisera vacumslangarna som går från undertryckstanken.
Hur kolla felkoder då? Lämna in?

Hur mycket olja får det vara i den feta gummislangen (90graders-böj) som går från turbon? Tyckte det var liiite blött där. Vill bara inte tro att turbon e slut.

Helt ny som BMW-ägare
Här finns mycket info att läsa om magnetventil Länk

Felkoder måste läsas ut med ett diagnosverktyg, antingen verkstad eller någon privatmek i bekantskapskretsen.

Det är naturligt att det är lite olja i slangen men det får inte vara mängder så det rinner ur den.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Ok. Inga mängder var det inte näe.
Kanske ska lägga ner det där med magnetventilen ändå.
Bilen går rätt bra (accelererar) upp till 140-150. Det är där den blir orkeslös. Har det med varvtalet att göra kanske.
Var felsöka?
Visa användare
27
Mickzon
530da -99
Tycker du borde fara till någon som har program och kabel så du får felsöka bilen med dator. Någon verkstad som håller på med bmw bara, Kan inte vara spec dyrt. Sen tycker jag att du kan kolla om VNT-spjället rör på sig vid ökat varvtal, Be någon gasa lite bara så ser du ju. Rör det inte på sig så fungerar inte laddtrycksjusteringen och det kan ju bero på en trasig vakumslang. Ryker bilen någonting förresten?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Nae, den ryker väl inte nåt onormalt. Litegrann vid gaspådrag, vilket jag antar är normalt. Som sagt, den går rätt så bra men om jag jämför den med min V70D5(163hk) så tycker jag den går bättre. Så, nåt fel är det ju. Ska kolla slangar, wg å annat som har med turbon att göra.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Förresten. Angående felkoder så hade jag bilen inlämnad för ett tag sedan då de kollade felkoder. Inga "utslag".
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Har nu provat byta magnetventil iaf. Ingen skillnad. Lät en van BMW-åkare testa bilen och han tyckte den var väldigt slö. Inga felkoder enligt verkstad.
Felsökning fortsätter.
Kan tillägga att bilen faktiskt laddar något ojämnt.
Vad kan man felsöka nånstans då man ej hittat felkoder?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Har flera saker att tillägga:
* Bilen har ökat i förbrukning. Kommer knappt under 0.75l/mil längre.
* totalt orkeslös över 140kmh, toppar knappt 190
* mkt svårstartad ibland, speciellt om jag gasat på just innan jag stängt av.
då hörs även ett surrande (darrar) vissa gånger.

LMM, katten igensatt?

Var sitter LMM?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Har nu lossat kontakten till (vad jag kom fram till) LMM.
Sitter i anslutning vid luftfiltret, oval sak.
Ut och provåkte en sväng och vips, en hel del hästar hade hittat tillbaka till stallet kan jag säga.
Märkbar skillnad iaf.
Däremot försvann dessa trevliga hästar när jag piskat dom i 5min.
Har kollat flödet före och efter IC och det verkar schysst men däremot går det hett. Alla dessa slangar, rör mm är mycket varma.
Såg även att fläkten som sitter allra längst framtill på grillen är helt död. har aldrig sett den snurra. Kan den orsaka varm IC, som i sin tur ger mycket varmluft med stor effektförlust som följd? Hmm. Vad har den med LMM att göra iofs? Blir knäpp snart.

Jo....hästarna hittar tebax hela tiden när motorn får gå lugnt ett tag, eller kallna helt.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Ännu en sak. (Glömsk av mig)
Lyckades köra med 0.5l/mil i förbrukning nu oxå, utan LMM inkopplad.

Kan det skada motorn förresten att ha den urkopplad en längre tid?
Jag tror inte det är någon fara att köra med urkopplad lmm.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Hur gick det, vad var felet? Har precis samma symptom på min 530D efter att jag lagat avgassystemet(helt trasiga flexrör).
Varvar upp till ca 3000 och dör sedan, med bluddrande gång som följd som stabiliserar sig efter några sek.
Med trasiga flexrör gick den som ett spjut, ingen tvekan att varva ur.
Täppta kattar??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.