AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.231

farthållare (cruise control) funktion

Sida 1 av 2
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag märkte på min E91 (2009 års model) att när man har kört med 5:e växel med cruise control på en liten stund och sedan växlar till 6:e växel, försvinner cruise control setting. Man är tvungen att trycka på cruise control igen efter att man har bytt växel. Är detta normalt? Enligt manualen, det ska gå att växla snabbt utan att cruise control setting försvinner. Tacksam för feed back från andra 3-serie förare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mig vetligen är det normalt på de flesta BMW som är manuella, så fort du trycker ned kopplingen så bryts farthållaren, sitter en brytare till både kopping och bromspedalen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
köp automat så slipper du detta bekymmer ;-)
Nu var jag taskig...
Men som hasso säger så bryter den farthållaren. Men den finns ju i minnet bara att trycka på knappen så aktiverar du den ju!

MvH Bmw 4-ever
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nej, den ska inte bryta..
Jag kan växla på min, utan att den bryter.
Hör med BMW, det borde väl isf gå på nybilsgarantin.
Det skiljer mellan 4-cyl och 6-cyl versionerna, åtminstone på tidigare modeller. Min 320i 2006 bryter också. Vet iofs inte hur det är med dieslarna.
Simon76: Du menar alltså att om du trampar ned kopplingen så avaktiveras inte farthållaren?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Chris87: Exakt.

Jag tycker att farthållaren är väldigt smidig. 10km/h steg och broms..
Tex:
Drar tre ggr, och den bromsar ner till 70 från 100 direkt. Lägger sen i 5an, så den axar lite bättre upp igen. Sen i med 6an igen. Allt utan att den bryter.
ra
340
raj55
Min E91 320i (2009) avaktiverar farthållaren när man bromsar och eller när man trampar ned kopplingen (som vid när man växlar upp eller ner). Den kan aktiveras till tidigare nivå om man trycker in farthållare knappen igen efter växling. När farthållaren är aktiverat, hastigheten kan ökas genom att trycka bort farthållare spak (med 1Km/timme för varje tryck). Motsatta effekt när man drar in farthållare spak (dvs farten minskas med 1km/tim för varje gång man drar in den). Men om man håller den i indraget läge farten fortsätter att minska, sakta och det visas på displayen. Idag har jag varit ute och testad den och är övertygad att det är som det ska vara på E91 320i från 2009. Enligt manualen det ska gå att växla snabbt utan att farthållaren avaktiveras men jag har inte lyckats att få den att fungera, även med blixt snabb växling. Jag misstänker att BMW har bytt farthållare funktion utan att skriva om detta i manualen. Tacksam för fler synpunkter.

Simon76, jag ser att du har en 325i. Kan det vara lite annorlunda funktion med farthållare på större motor som du har?
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Exakt lika på min, farthållaren kopplar ur så fort man nuddar kopplingen. Har aldrig lyckats växla snabbt nog för att den inte ska avaktiveras. Ska nog vara så tror jag
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Min avaktiveras bara när jag bromsar.
Jag kan också öka eller sänka 1km, om jag trycker tills det tar emot. Sen har jag ett läge till, om jag drar den efter det att det tar emot. Då ändras den 10km.
Kan även hålla den så den ökar/minskar sakta, som din.
Det kan ju bero på motorn, eller nåt utrustningspaket?
Konstigt iaf att det skiljer, speciellt som din är nyare.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Märkligt att funktionen är olika på samma modeller, skulle vara intressant att höra av BMW vad som gäller för vilka modeller.

Jag använder exakt samma förfarande som Simon76 och gillar det skarpt. På E46:an använde jag i princip aldrig farthållaren, med nuvarande går den nästan alltid på längre resor. I och med att man kan sänka i 10-steg är det ju enkelt att köra om utan att koppla i och ur den också.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En liten detalj bara som jag kom på..
Den ökar och sänker till hela 10-tal.
Tex. Kör jag i 95, och trycker den framåt, så ökar den till 100. Och sen till 110 osv.
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Skiljer nog på årsmodeler, min är exakt som raj55 beskriver, typ ökar eller minskar med 1 kmh för varje tryck på spaken.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan det vara en konfigurationssak som BMW kan koda om?

Kan det vara skillnad på passiv farthållare (som bara gasar men inte bromsar annat än motorbroms) jämfört med aktiv farthållar som både gasar och bromsar med färdbromsen?

Jag vet inte annat än att min E46a som har en gammal passiv bryter farthållningen då jag trampar på koppling eller broms men den kan återaktiveras på senast inlagda hastighet med ett knapptryck på rattknappen med en mätarsymbol på. Om jag gasar (samma växel) med farthållaren aktiverad så ökar farten och släpper jag gasen så motorbromsar bilen ner till den på farthållaren inställda hastigheten. Jag kan också handgasa genom att hålla inne plusknappen och när jag släpper så är det nya farthållarfarten.
Ett kort tryck på plus eller minus ändrar inställningen 1-3 km/h.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Glömde kanske nämna att min e46 har manuel växellåda och har multifunktionsratt för att vara tydlig.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ra
340
raj55
Jag läste på flera andra sidor att det har varit problem med farthållare (även BMW) som har fastnat i låst läge och folk har haft olyckor med sina bilar i hög fart. Kan det vara ett försök från BMW att göra det lätt att koppla ur farthållaren (så snart man trycker ner kopplingen eller bromspedalen)?
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Väcker liv i denna tråd.

Just införskaffat en E91 335xi -08 med manuell låda. Farthållaren som finns på dessa modeller är sådan att om den är aktiverad så bibehålls inställd hastighet vid snabbare växlingar. Då jag ofta använder nerväxling med mellangas för inför kurvor, inspirerad körning m.m. så blir resultatet minst sagt spännande ibland iom att bilen galopperar vidare efter nerväxling. Jag hade mycket gärna sluppit denna ”feature” att hastigheten bibehålls vid snabba nerväxlingar. Att den finns vid uppväxlingar kan jag i viss mån förstå.

Är den någon som vet om detta går att programmera/konfigurera om? Är det bara jag som störs av detta?
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Ingen mer än jag som har funderingar kring detta? Vi lär ju vara rätt många med denna typ av farthållare.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Eh, stäng av den när du kör aktivt? Själv tycker jag fördelarna med att den kvarstår vida överstiger nackdelarna. Aldrig upplevt situationen du beskriver.

-------
//Lövet
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Upptäckte funktionen efter att ha läst denna tråd. Tycker det är bra att man kan växla ned i uppförsbackar t.ex.
Fungerar perfekt.
/J

Surf Or Die!!!
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Är det bara jag som använder motorbromsen? :)

Jag använder farthållaren rätt mycket och har blivit van att när man kopplar ur så avaktiveras farthållaren. Använder detta i flertalet situationer. Ex. man kommer ikapp bilar som kör långsammare, kurvor etc. Istället för att bromsa, skicka i en lägre växel så är den redo när det är fritt igen. Man timar med motorbroms och nerväxlingar trafikens rytm liksom. Blir lite intressant exempelvis när man med mellangas går ner från sexan direkt till tvåan snyggt och smidigt inför en kurva och istället för den förväntade motorbromsen finner bilen raskt marschera vidare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.