AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
749

E36 320 stendog, men funkar fint nu. felsökning?

Do
5
DocHP
320i Touring -94
750iA -89
Bilen har stått i tre veckor, för drygt en vecka sedan startade jag bilen men sambon ropade precis så jag stängde av och gick in igen. Den gick i kanske 10-15 sekunder.
Sen stog den en vecka till, tills i förrgår.

Den startade och gick i 1-2 sekunder, sen stendöd.
Provade starta, men startmotorn bara gick runt och det blev en vibration var 4;e sekund eller nåt.
Trodde soppan va slut och tankmätaren busade med mig, så den fick stå tills idag när jag orkade gå på macken och fylla på några liter.

Fullkomligt stendöd fortfarande, in här på Autopower och läser lite.
Går ut för att checka felkoderna, men provade att starta innan och då vibrerade motorn till lite, så jag tröck till på gaspedalen ett par gånger och den började sakta hosta igång.
Tog nog 20-30 sekunder innan den startat.
Första stunden fick jag hålla varvet runt 1000 rpm för att den inte skulle dö.
Efter nån minut gick den själv, men väldigt låg tomgång, runt 500rpm och vibrerade så man kände det i sätet.

Höll upp varvet över 800-1000 och lät den bli varm, lite mer än hälften på mätaren.

Stängde av
Startade

Den går som den ska, möjligen att tomgången är lite låg, runt 600-700rpm och att man känner lite vibration men inte mycket.
Öppnade huven också, inga missljud den går stabilt.

Vadan detta?
Vad hände, och är det föremål för någon undersökning?
Ska iväg igen på en 150mils resa imorrn så jag skulle vilja ha tips på saker att kolla upp.
Som f.d. saab-ägare och enbart haft E32 tidigare är just E36 helt nya jaktmarker för mig :)

Stift/olja byter jag ikväll, men lurade på om man ska kika på nåt mer.

Tips mottages tacksamt!

Det är välkänt att de hydrauliska ventiltryckarna kan bli överfyllda så motorn blir "komplös" om man startar och stänger av nästan direkt.

Gick den ovanligt snabbt (eller lät annorlunda mot normalt) på starten när den inte ville starta, så är det nog det som hänt.

Ibland kan det även lukta lite bensin om du kört länge på starten utan att den startat när detta fel uppstår.

Do
5
DocHP
320i Touring -94
750iA -89
Ja, den kändes väldigt lättsnurrad när jag startade utan att nåt hände.

Den har just stått i ett par timmar och blitt kall, provade att starta och den startar precis som vanligt igen, inga konstigheter.

Läste om dendär händelsen också och tror mer på att den var orsaken :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.