|
|
|
|---|---|
|
Hej! På fredag ska jag kanske skaffa en beg bil med årsmodell 2010. Bilen är säkert leasing som 1 ägare före. (jag sökte uppgifter om annat fordon på transportstyrelse) Och då tänkte jag att ta hjälp av den samlade erfarenheten här på forumet för att räta ut några fågetecken och få lite råd. 1. Hur "fri" är den fria servicen. Är det någon som har råkat ut för några dolda kostnader i smband med denna? 2. Problem under vintern? 3. Underhåll? (Batteriet, byte av filter etc som man kan göra själv, krävs mkt? Vad kan man göra det själv istället för service, t.ex. bromsbelägg) 4. Rekommendation - vinterdäck? 5. Bakhjuldriven bil - problem vid vinter? Hur svårt? (tanken på den har 143 Hk, och lätt att sladda ur spår?) 6. Auto Start och Stopp funktion under vinter? Hur använder ni det under vinte istället för auto start-knapp? 6. Har det varit lätt att pruta och i så fall hur mycket kan man få i rabatt? Bilpriset är 239 000 kr, Edition-sport miljöbil. -Tygklädsel flashpont anthracit -Advantage -Edition Sportpaket. Klimatanläggning -Dimljus -Multifunktionsratt -Avbländbar innerbackspegel -Sportstolar -Armstöd fram -Förvaringspaket -Interiörlist glaciär silver -Shadowline -Regnsensor -Xenonljus -M-sportratt -M-sportchassi -ISOFix -Fällbara nackstöd bak -Innetak av anthracit _____________ 2361 mil Tack så mycket att ni tog en tid för kommentarer! :) PS. Ni behöver inte bevara på alla frågepunkter om ni inte vet. Ich bin ein fetisch bei Bayerische Motoren Werke auf der deutsche Autobahn. | |
|
Jag tycker bilen funkar kanon på vintern men kravet är bra däck! (nokian verkar funka bäst på 1an enligt dom flesta) stänger du av antispinn så går det lätt att åka på bredden men så länge di behåller den på kommer du bli tvungen att provocera väldigt mycket innan du tappar kontroll, 10poäng till antispinnen med andra ord. Auto start stop funkar endast över +3 så den sköter sig själv. Några svar på dina frågor iaf, lycka till med bilköpet:) |
|
|
Sorry! Felskrivet! Det ska vara: PS. Ni behöver inte svara på alla frågepunkter om ni inte vet. corzair: Tack! Jovisst, det ska vara bra däck. Jag var inte säker på vilket märke var. Oki.. ang. antispinn. Jag ska googla om det antispinn+118d eller dylikt :) ____________________________________ Det är ju intressant vad bilhandlare som säger om och ger olika tips. Jag kom på en fråga; ang låsbult? Bra eller meningslöst? Ja, vet att det är anti-tjuv grej. Jag har aldrig skruvat däck med låsbultarna, så vet jag inget om. Aluminiumfälgar till denna bil är original. Är det stark rekommendation om vinterdäck, att de ska vara ståldäck+plastiga däcksidor för att skydda mot skitsnö, vägsalt etc...? ________________________________________________________________________ Ich bin ein fetisch bei Bayerische Motoren Werke auf der deutsche Autobahn. |
|
|
Det är klart att det går att pruta. 1. Den fria servicen är fri. Så länge du har nybilsgarantin kan det inte inträffa något "oväntat". 2. Coupeerna/cab har den funktionen att rutan sänks 1 cm vid öppning/stängning, och den funktionen kan krångla lite på vintern. Har du dock en bil med fönsterram inträffar ju inte detta. 3. Du har ju fri service i tre år - bekymra dig inte om bromsskivor och andra saker som "man lätt kan fixa själv". 4. Ett par bra - Nokian t.ex eller continental. Fin bil=bra däck, billig bil=billiga däck. 5. Nej, inga särskilda problem - alla bakhjulsdrivna bilar är roligare att köra dock. 6. Auto/start-stop är deaktiverad under vintern, då temp är under 3 (eller om det är 5) grader. Läs instruktionsboken så förstår du. Det finns fler parametrar som styr. 7. Det är en ganska lättsåld bil - så räkna inte med några enorma prutmåner - kanske 15000 max. 8. Fett lycka till mannen - en ny eller nästan ny BMW är en kärlekssaga utan motstycke! Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.