AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.075

nybliven ägare 335 e93

Sida 2 av 3
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
i min instruktionsbok står det att du kan börja gasa efter 100 mil

//Stefan

Mina bilar:Länk
Roffa1
Hur blir det med nybilsgarantin när man trimmar motorn? den upphör väl ganska så omgående.

Dessutom har det väl förekommit flera stora motorhaverier med trimmade 335:or.
Är man inte nöjd med kraften från 306hk så tror jag man köpt helt fel bil.
Tror de motorhaverier som varit orsakats, av ganska specifika problem.
Går ju några 335:or med ganska ordentligt miltal som varit trimmade under många många mil.

Såklart gäller inte garantin längre efter att man trimmat, om Bmw upptäcker det.
Roffa1
Och BMW lär nog upptäcka om den är eller har varit trimmad vid den första servicen, de talade om för mig hur mkt jag max varvat samt högsta hastighet, osv;-)
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Roffa du har noll koll på läget vad det gäller trim för 335 så gör alla en tjänst och sluta lägga dig i allt!!! Med proceden bland annat så kan man nolla alla felkoder utan att BMW datorerna upptäcker att bilen har varit trimmad då det finns folk som har testat. Du är överallt på autopower i varenda rubrik känns det som och sprider dynga.
Roffa1
Jag har ingen egen erfarenhet från trimning av 335, vad jag ville förmedla var att garantin riskerar att upphöra om trimmet upptäcks. Tycker det verkar oansvarigt att lägga ut drygt en ½ miljon på en sprillans ny 335 för att sedan omgående trimma densamma innan den ens är inkörd.

Ajvar: Tycker att du ska dämpa dig några snäpp, du var inte lika stor i käften när du skickade PM om hur man kopplar in batteriladdaren, då visste du ej ens skillnaden på plus o minus.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Det blir nog inte nån stor operation på bilen. Kanske nöjer mig med endast en mappning ut av motorn, där har jag sett siffror på runt 380hk. Även tuning chip har en chipp till bilen så kan kanske nöja mig med det. Finns d några siffror på 0-100 / 0-200 med endasten chip på dessa bilar ?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Kollade genom boken nu och det står 200mil för inkörningen och att man inte ska varva över 4500rpm och inte överstiga 160km/h. Samt att man bör undvika full gass acc.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Roffa: Hur många stora motorhaverier har drabbat BMW 335 på grund av trim? Vad jag vet är det 4-5st över hela världen och ingen av dom har haft nya säkra bolt-on grejer typ Vishnu v5. Finns många som kört 12-15.000mil trimmat utan haverier. Och att garantin upphör när verkstaden ser att bilen är trimmad är ju helt självklart, men visst kan man väl klara sig ändå med lite tur men det är ingenting jag räknar med.

Maxad: Min bil gjorde 0-200 på 16.6s och 100-200 på 11.7s (Racelogic) har jag för mig med Vishnu v3 + luftfilter och jag tror att din och min motor får typ samma effekt med "steg1" men din växellåda är ju mycket snabbare än min!

Roffa1
Känner till några olika fall där motorn skurit ihop totalt, finns bl,a en medlem här på forumet (S) som fick köpa en ny utbytesmotor för 79.000:- detta efter att den trimmade 335 motorn totalhavererat. Vill minnas att motorm endast hade gått 4-5000 mil.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Så du känner till ett fall?

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Roffa jaaaa jag frågade då jag var osäker på hur ctek fungerade men det har ju inte med saken att göra då du lägger din stora näsa i blöt och gör dig ovän med halva forumet med alla dina påhopp!! Väx upp, du är patetisk!!
JF
257
JF.
335i Coupe -07
Snälla Roffa1 sluta lägg dig i allt börjar ju bli ganska tröttsamt.. tror de är fler med mig som tycker detsamma...
Roffa1
Verkar som ett känsligt ämne att ifrågasätta hållbarheten på trimmade 335:or;-)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ja alltså anledningen till att det blir ett känsligt ämne är att DU tar alla chanser du kan få att snacka skit om 335or och att vi som själva har trimmade 335or alltid får rätt dig! Så vitt jag vet har det bara rasat en handfull 335or världen över på grund av trim, har du nått att tillägga där så upp med länkar där vi kan läsa mer om det, för jag såklart kan ha fel...

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Bra att det finns en sådan relativt stor skara entusiaster som trimmar sina 335:or. Där har man ganska mycket råd att hämta om man nu vill trimma.

Framgång med en trimmad, långlivad 335a hänger på skötseln av hela bilen.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Roffa, du vet säkert att den 335a du relaterar till hade ett tune som inte är säkert vid höga laddtryck, JB3. Den bilen rasade vid ca 18 PSI laddtryck medans många kör mer än så utan problem inklusive jag själv med ett bättre tune. JB3 har för övrigt ersatts av JB4 som troligen är säkrare än JB3 som har alldeles för många möjligheter till farliga felinställningar.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Inte alls känsligt ämne det med 335 men det blir det när du kommer med dina dumma kommentarer/påståenden som du inte har en aning om vad du pratar om.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag älskar verkligen när dessa "experter" dyker upp här och där...

Min 335'a har varit trimmad i över 4 år och ingenting i varken motor eller transmission har felat. Någonsin.
Konstigt va?

Bilen tillhör en av de snabbaste 335'orna och har använts flitigt på div olika flyplatsevent under alla dessa år.

Se bara till att vårda bilen med ditt hjärta så kommer den rulla väldigt långt, trimmad som otrimmad.
Och se till att använda rätt grejer. Vissa är bättre och vissa är sämre...

...och ett annat råd, se till att skaffa dig riktig erfarenhet innan du bestämmer dig för att yttra dig.
Annars kan det tyvärr finnas en risk att ingen tar dig på allvar... :)

// Thomas
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kan bara hålla med. Jag har heller inte haft något problem med mina trimmade 335or.
Det enda är isf utslitna bakdäck:)

Jag kommer mappa S4an med marknadens bästa programvara för att vara på den säkra sidan samt att inte plocka ut några idioteffekter som skulle kunna äventyra motor och drivlina. Finns det möjlighet vill man ju ha lite extra knuff så enkelt är det ju:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.