|
|
|
|---|---|
|
Har punkeringsfria däck på min z4 09:a. Det plingade till i bilen när jag körde på riks 40 ikväll däktrycksindikatorn visade sig i instrumentpanelen. Saktade ner farten stannde till såg att det var lite lägre på höger bak. men det kändes inget . åkte till närmaste mack och pumpade.Fanns ingen luft i däcket . fyllde på 3 kg. Efter en kvart var det tomt igen. hade 4 mil hem .Satte på farthållaren i 80 och körde hem,skruvade av däcket och såg och hörde var hålet var.kört på en spik eller skruv. Då är det bra med RFT-däck. Men dom är högljudda tycker jag.kör slut dessa sedan blir det andra däck.de är nästan halvslitna .Bilen har bara gått 1500mil .Nu till frågan, kan man laga detta däck med pluggning? Gegga | |
|
Det är lite olika beroende på vem man frågar. BMW säger blankt nej. Men nån lokal gummigubbe säger säkert ja. Det är nog lite beroende på hur långt däcket har körts punkterat. |
|
|
Som Clubsport säger är det. Var för ett par dagar sedan hos min däckhandlare när han på telefon fick precis samma fråga och svarade att det oftast går att laga om man inte kört för långt på det utan luft. Han berättade också att han hade en kund som kört 300 mil på ett punkterat däck. När kunde kom in med detta så hade däcksidorna fortfarande varit intakta medan slitbanan delvis lossnat. Hur mycket sanning det är i den sista historien har jag ingen aning om ....;) ___ //Ulf |
|
|
Körde 4 mil med däcket ,det visade sig att däcket var skrot efter dessa mil .Syntes inget utanpå,men insidan var kass.Vad skaal man sätta på nu ? Hankook K107 Evo eller Komho K 39 255/35/18. Ungefär samma värden i däcktest på däckonline. Gegga |
|
|
K107 alla dagar i veckan. Läser du olika däcktester som tidningar gjort så ligger Hankook i toppen medan Kumho oftast ligger på under hälften. Här Länk finns info om K107 med testplaceringar och länkar till tester. Ett par förstaplatser... Samma info för KU39 Länk Bästa placering i ett test är en 7:e plats... Kör själv på K107 i 19" och är mycket nöjd. ___ //Ulf |
|
|
Testen visar att Kumho har bättre comfort 94% mot Hankook 70% Köpa igen Kumho 91% hankook 77% De andra värderna vinner hankokk några och kumho några . får se imorgon då måste jag bestämma mig .Tack för tippsen Gegga |
|
|
Gegga: Om du värderar omdömena från sex privatpersoner som kört Hankook och 10 privatpersoner som kört Kumho högre än ett antal av de största motortidningarnas tester så förstår jag ditt resonemang... Dessa 16 betygsättare har alla olika bilar, däckdimensioner och framförallt olika referensramar. Och med så få personer så räcker det med att en ger ett väldigt lågt betyg för att det ska påverka genomsnittet markant. I däcktesterna så jämförs ju samma dimensioner på samma bilar och med samma förare och dessutom så är ju de flesta testmomenten mätbara och inte enbart subjektiva omdömen... Jag säger inte att Kumho är ett dåligt val men däremot tycker jag att Hankook K107 som i 10 stora däcktester har 5 st Top-3-placeringar är ett bättre val. Jag kan också säga att jag bytte från 18" Good Year Eagle NCT5 Runflat till 19" Hankook K107 och de nya är både tystare och mindre stötiga trots att jag ökade från 18" till 19". ___ //Ulf |
|
| Jag har precis fått på Bridgestone Potenza och är hittills supernöjd. | |
| Har fått en liten spik i ett av mina däck, sitter där i skåran så att säga. Däcken är RFT. Vad ska jag göra? Dra ut eller låten den sitta? Tacksam för svar. | |
|
Lagade mitt RFT idag, då det inte längre gick att köra pga luftpåfyllning varje dag, har dock aldrig gått tomt. Hade också skruv i däcket sen några månader. Ditt kanske aldrig börjar läcka? Min lagning kostade (plugg) kostade 320:- Kan vara värt att ha ett OK däck. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Låt den sitta , och ta av däcket åk till gummiverkstad, är mitt råd Gegga |
|
|
Har lagat två däck med Biltemas däcklagning (199:-, räcker till 5 däck)), varav ett RFT. Skruvarna satt mitt i slitbanan och däcken kördes inte tomma. RFT däcket har gått 1000 mil och det vanliga 650 mil efter lagning, utan problem. Men glöm kolsyrepatronerna som följer med, räcker kanske till ett MC-däck. Calle |
|
| Ok, tack för svaren. | |
| Jag tänkte på de att, om man nu inte kan få punktering. Kan man inte bara dra ut den då? Tror inte att den är så lång. Vad säger panelen? | |
|
Punktering kan du ju få på så sätt att luften går ur, det är den risken du tar om du tar ut den o den var lite för lång. Jag körde några månader med min kvar innan luften började pysa ut. Så facit har du efteråt... Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.