|
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag saknar i-bok till bilen så har jag lite frågor: 1. Hur mycket har man kvar i tanken när reservlampan lyser? 2. Det står att man skall köra på 95 blyfri? Stämmer det? kan man köra på 98 blyfri? 3. Var kan man fylla på AC i Göteborg? Pris? 4. Det "knakar" vänster fram när man svänger med däcket. Det kommer och går.. det "knakar" inte till en början men kan komma efter en stunds körning.. Vad kan vara fel? Bilen är besiktad för ca 2 månader och vora något fel på "spindel delarna" eller fjärding borde de inte ha sett det? Bilen gick igenom utan anmärkning.. Tacksam för alla svar.. //Shike .sig Kör fort och må bra. | |
|
På fråga två: Motorn går bättre på högre oktan. Minimi-oktan är 95. Du skall alltid tanka blyfri bensin från grön slang med smalt munstycke annars tar katalysatorerna stryk. Om du tankar 98 oktan kommer effekten att öka och bränsleförbrukningen kommer troligen att gå ner så mycket att du tjänar på det ekonomiskt trots det högre literpriset. Fråga tre: Det billigaste alternativet brukar vara att fylla gasen hos en fordonsackrediterad kylfirma som i normalfallet sysslar med industri och butikskylar. Kolla i telefonkatalogen på gula sidorna. BMW tar ut rena överpriserna i dessa fall. Fråga fyra: Kan vara en bussning eller övre fjäderbensfästet. Be någon vrida på ratten och lyssna varifrån det kommer, uppe eller nere. Sedan kan det ju ha hänt något sedan besiktningen. De ser inte alla skavanker heller, de kan ha missat något fel. På min flickväns förra bil (en Citroen BX) upptäckte de inte att bakre bakhjulslagringen var så dålig att ett hjul hade skrapat i innerskärmen pga att det hade vikt sig. :o( Mvh |
|
|
1. Jag har en 525i -90 och när reservlampan lyser på min bil så är det enligt instruktionsboken ca 8 liter kvar i tanken. Så det bör man iaf köra 7 mil på. 2. Jag har provat att köra både 98 blyfri och 95 blyfri på min bil, det är iofs en 12-ventilare. Men jag märker ingen större skillnad på bränsleförbrukningen, däremot så går den lite bättre. 4. Kolla alla framvagnsdelar, spindelleder, styrleder m.m. Det kan vara vad som helst, men gör som Johan B säger, be nån stå o kolla o lyssna där fram medans du svänger eller gungar på bilen. |
|
|
Tack för alla svar ... Skall kolla upp detta med oljudet där fram.. .sig Kör fort och må bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.