AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.361

Känslig abs på E36?

sweddan
Hej

Jag har haft problem med en lysande abs-lampa. Kollade runt lite och kände på kontakterna. Efter det så slocknade lampan så det måste vara glapp i nån av givarna fram. En konstig sak hände idag. Jag skulle åka hem från jobbet. Backar ut och kör iväg. Vid första korsningen så bromsar jag försiktigt i typ 40km/h. Då slår absen i.
Samma vid ett senare tillfälle och då i ännu lägre hastighet och med en mjuk inbromsning. Varför blir det då??? Körde hem och bromsade flera gånger, men då var den som vanligt.
sweddan
Är det ingen som har nån aning om vad det kan vara?
Bromsslitage varnaren är av vänster fram, men påverkar det Abs:en på nåt sätt?
Att Abs:en går i såhär lätt som den gör känns lite riskabelt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ibland brukar skit mellan givaren och triggerkransen ställa till det. Kransen består av magneter, vanligen ingjutna i hjullagret. Ferritiskt material (läs järnfilspån) kan störa pulskurvan. Slitagevarnaren har nog inget med problemet att göra.
sweddan
Ok. Är det svårt att ta bort givarna fram? Tänkte göra rent dem och kontakterna. Om Abs:en skulle få frispel, räcker det att dra ur en säkring eller måste alla tre ur för att avaktivera Abs systemet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte exakt hur det ser ut på E36:an men det är vanligt att demontering av givarna är en förstörande behandling då de ibland sitter fastärgade så att de måste borras ur. Då får man akta sig för att inte borra i triggerkransen. Kontroll av lagrade felkoder kan också tala om ifall en givare är paj. Ang. urkoppling av ABS:en vet jag inte vad som krävs.
sweddan
Jo jag kan tänka mig det. Får åka in och felsöka bilen istället. Då får man förhoppningsvis svar.
sweddan
Efter lite körning har jag kommit fram till följande. När man startar bilen är lampan släckt. Absen går in i låg fart och mjuk inbromsning. Vid hårdare inbromsning går Abs i för att sedan kopplas ur och lampan tänds. Misstänker både kass krans/ smuts och glapp/trasig givare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.