|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har uppstått ett problem med min M5 e39, 99 ifråga. Under hög acceleration, ungefär över 3000 rpm på 1,2,3ans växel, vibrerar det hela tiden och ibland slår det, alltså vibrerar väldigt mycket. Känns som att det slår i kardanaxel området, men det behöver sjävklart inte vara rätt ställe, då ljud/vibrationer kan fortplanta sig på olika sätt. Har efter jag känt detta tagit det lugnt för känns inte som det kommer bli bättre med tiden. Vad tror ni? | |
fredde 7 |
dubbelmassesvänghjulet??? har dock inte upplevt det själv. |
|
Hardyskivan? NR 2 på bilden: Länk /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Hardyskiva, bärlager, "homoknuten". Jag hade samma sympton på D10an i fjol och där var bärlagret helt kaputt, mao kardanen hade ett spelrum på några cm. Har fortfarande vibrationer vid full fjong genom ettan och tvåan. Ska ta och byta hardyskiva och "homoknuten" i sommar i nåt skede. (Nr. 2, 7/9/10 och 16 på e30cabbes länk) |
|
| Tack för svaren! Är det något man kan göra själv utan att vara rymdforskare? | |
|
Jag antar att det är likadant förfarande på M5 som D10an, ner med avgas och värmesköldar för att slippa åt kardanen. :) Tungt, smutsigt och trång, förbered dig på det. ;) |
|
| Allright! Tack för infon:) | |
| Hardyskivan var det som sagt, hade fått sig en rejäl spricka i sig. Så det var verkligen på tiden. Tack för tipsen igen! :) | |
|
Grattis! Gött att det löste sig :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.