AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.935

Avgassystem på 320d?

Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Jag har funderat lite på att byta det bakre avgassystemet, just för att få lite mer avgasljud som kanske kan dölja lite av vägbullret från 19-tummarna. Har kollat på lite olika alternativ därav ett är att man ersätter hela bakre dämparen och utblåset med ett rakt rör (HARTGE), vet dock inte hur det låter…? En annan tanke slog mig häromdagen att man kanske kunde testa att byta ut mittendelen på avgassystemet istället, så jag funderar lite på att göra ett test att svetsa ihop lite rostfria rör och krökar och skapa ett likadant mitt-rörparti fast utan ljuddämpare. Då hamnar den enda ljuddämparen i det bakre systemet som jag tänkte låta va helt original. Man brukar ju vilja ha dämparen så långt bak som möjligt för att slippa ljudet av raka rör, men det kanske är annorlunda på dieselbilar? Vad tror ni om detta? Någon som testat?
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
tilläggs info:

BMW:s orginalsystem:
Länk

HARTGE avgas:
Länk
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Var ute och lyfte upp kärran idag och inspekterade lite. Fick till min förvåning se att det inte finns någon delning mellan mitten och baksystemet. Men om man skulle vilja ta bort mitten dämparen så är det ju bara att kapa och montera ett ersättningsrör. Dock inte så skoj att skära sönder ett sprillans nytt avgassystem... :P Får se...!

Är det någon som har gjort detta och vet hur resultatet blir så skriv gärna!
El
89
El Toro
320d E91
Har inte gjort det på en BMW 320d men på andra bilar. Att ta bort mitten dämparen resulterar oftast i en hel del resonanser i kupén vid låga varvtal. Det blir rätt jobbigt att åka en längre resa i motorvägsfart till exempel.
Om original dämparen är av full flödestyp så finns ingen anledning att ta bort den. Jag skulle hellre byta/ ta bort bakre dämparen, men bara för ljudets skull. Det finns ingen effektvinning att tala om.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
jag har ett milltek rör på min 120d och den brummar ganska härligt faktiskt, framförallt när du plockar ut max effekt så turbon laddar fullt då brölar det fint! Sen när motorn inte belastas tex motorväg så hör jag inte alls att jag har ett annat rör, evetuellt om man kommer i en uppförsbacke och samtidigt accelererar så brummar det lite men inte alls störande.
Summa sumarum så rekomenderar jag ett milltek rör och inte kapa, testade också att kapa på min gamla bil och de va ett helvete och få helt tätt + att det inte vart speciellt bra.
El
89
El Toro
320d E91
Har du kommit fram till något? Jag hittade inget som passar E91 320D från Miltek.
di
28
dieselblixten
otrogen men letar N52-driven sommarbil....
Hur gjorde du sen ? Erfarenheter ? Varför inte skära upp orginalburken och rensa den och sen sy ihop den igen bara ?
hej har en 320d och vill ha bättre ljud från motorn
vad föreslår mi jag ska göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.