|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har försökt hitta svar i forumet och även andra forum men inget stämmer. Finns fler än jag som jag har förstått som har haft liknande problem men oftast saknas sista posten i tråden där lösningen bör finnas :-) Det som händer är att min bil kan ibland få för sig att den ska inte låta turbon ladda före 3000varv och då kommer allt på engång, lite som det kallas för ketchup effekt, och ibland laddar den och går som den ska redan vid 1500varv. Och ibland kan den gå ryckigt när man kör konstant i låga farter typ på 2000varv på 3:ans växel. Jag har inga varningslampor, missljud, eller konstiga avgaser. Jag har bokat tid hos Bilia i Gbg för felsökning men dem kunde inte på förhand berätta hur lång tid det tar. Det får mig att känna att dem kanske inte riktigt vet vad felet kan vara och kommer att köra utestlutningsmetoden, vilket känns inte bra. Kan ta för lång tid och kosta för mycket. Bilen har för övrigt gått precis 9000mil och är servad enligt konstens alla regler. Ni som har haft likadana problem, hur slutade det för er? | |
| Lyfter frågan igen. Kanske någon missade den igår :-)? | |
|
Imorse på väg till jobbet, ca 15 Km, gick bilen som den skulle, t.o.m. så att jag tyckte den gick FÖR bra. Vilken drag redan från 1500varv oavsett vilken växel man låg i. Jag lät inte start stop funktionen jobba vid trafik ljusen. På väg hem från jobbet likaså, går som f*n... Sedan kom jag till en trafik ljus och den stängde av sig, startade upp som vanligt när jag tryckte ner kopplingen och då fanns inget effekt kvar. flera starter vid trafik ljus på väg till stan och till baka och effekten är borta... Bilen är t.o.m. slöare än vår Focus Tdci med 90hästars motorn... Fortsatte leta på nätet. På andra märken ( alfa romeo) har EGR ventilen pekats ut som en boven i dramat. Och i vissa fall MAF sensorn. Så imorgon ska jag försöka rengöra MAF sensorn och EGR ventilen... Vi får se om jag lyckas få loss EGR ventilen :-) Om någon annan har varit med om detta och hag några idéer så är ni välkomna att dela med er. |
|
|
Hej Har inget svar, men däremot ett liknande problem, min går (ibland) oxå ojämt vid vid låg fart och lätt gaspådrag vid ca 2000 varv. Inte så den direkt rycker, känns mer som om det var 4 ovala hjul på bilen, typ gasa,gasa ine, gasa men gansa mjukt, inga rýck eller så. |
|
|
Ja, precis så känns min också. Jag hinner dock inte skruva idag som det var planerat. Värt att nämna att efter en natt i garaget gick bilen som den ska imorse, dock är det värt att notera att den tvekar någon millisekund när man trampar gasen i botten. Det gick bra så länge fram tills att jag stängde av den utanför IKEA. På väg hem gick den dåligt igen, direkt från start. Igen trotts flera omstarter gick den dåligt. |
|
|
Börja med att läsa ut felkoder, helst när problemet uppträder. Mvh |
|
|
Jag har ingen felkodsläsare och en sökning på nätet gav inget bra alternativ som man kan köpa. Finns någon i Göteborgstrakten som äger en sådan och vill läsa av felkoder mot betalning? |
|
|
har den inte gått längre än 9k har du väll motorgarantin kvar? åk in på bmw så får de fixat gratis? BMW ownz |
|
|
Det blir till att läsa av felkoder ikväll. Jag hittade en i närheten som kunde göra det på kort varsel. Spännande.... |
|
| Fick du ut några felkoder? | |
|
Nope. Han som hade felkodläsaren velade lite för mycket. Det jag svjälv har provat är att rengöra LMM med special spray, men det hjälpte inte. Jag har testat VNT armen på turbon och den kärvar inte. Tid är bokat hos BMW 17/6. |
|
|
Felsökte min igår hos BMW och han fick fram ett felmeddelande för AGR-ventilen. Han testade ventilens tryck med ett instrument och den verkade fungera. Troligen kärvar den, och ger då ibland effektbortfall. Jag ska in igen om några dagar och testa att få enheten utbytt. Återkommer när detta är gjort. |
|
|
Ja, AGR ( eller EGR) ventiler är också kända för att kärva på nyare diesel bilar. Samma problem uppstår ofta med GM-s 1,9lit diesel som sitter i bland annat SAAB och Alfa Romeo... Dem som sitter på Alfa går att rengöra och smörja. Jag vet inte hur BMW-s ser ut inuti. |
|
| Då har Klaus och jag varitho Bilia Group imorse. De kunde se att Wastegate Armen kärvade så dem bytte den. Än så länge går den som den ska. Vi får hoppas att detta var felet. | |
| Har bytt AGR 2x på min 09:a, har dock aldrig märkt av något effektbortfall. Det verkar vara något av ett standard fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.