AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
795

M 70 - bara tomgång

Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Min 750 vill bara gå på tomgång. Nuddar man gasen stannar hon.
När hon går på tomgång verkar hon periodvis (ca 20 sek intervall)gå mycket fint.
Har bytt:
- pkn på kyllisten under insugsrören
- O- ringar på kylrören under insugsrören
- insugspakningarna
- vattenpump
- termostat
- remmarna fram
- renov generatorn
- nya stift
- nya lock o rotorer
- O- ringen på kedjesträckaren för kamkedjan.

Har kollat rpm- givarna, cyl 6 + cyl 6 givarna samt att gaspoten ger 0,35-3,8 v till EML, samt bränsletrycket.
Har "tagit mig in i dataminnena på ECM" och läst av dem. Båda visar 1444 d v s "inget att rapportera". Har testat - genom att "frispruta med insugslisterna" alla insprutarna. Bränsletryck 2,8-3,0. (Litet osäker på min mätare.)
För tillfället är mitt intryck att hon blir sur om man gasar.
Har kopplat ur lambdasonderna för tillfället. Boxarna är jordade.
Har två omgångar boxar -
vilka fungerar.
Har "hållit på" med detta ett tag men har nu intensifierat meket under semestern.
Vad tror Ni om detta?
MVH /// Paap Reeder

paap reeder:har också tjuvkopplat mig in på motronic boxarna,men är inte helt övertygad på dess funktion,har en lampa (check engine)samt en switch som jag kopplar över mellan vä/hö sida,men nu till det intressanta om jag kopplar ur vä luftmassemätare får jag den felkoden i minnet på den boxen,men om jag gör samma med hö så lagras inget i den boxen!.kan ju va det vi spånade om med att USA marknaden har någon box som switchar mellan motronicboxarna,tror iaf att något kan saknas även om det borde funka klockrent. har du märkt samma på din bil med boxarna???har du kollat luftmassemätarna? men iofs om en ger sig går den ju på den andra sidans värden,kanske inte troligt att båda ger sig. har du mätt gaspedals givaren?. om "EML" boxen ger sig funkar det inge bra heller,men den brukar OFTAST varna om det blir något vaj på den.har EML box+spjällmotorer+luftmassemätare+en massa krafs om du vil låna för felsökning.glömde bränsletrycket, det skall ligga på ca 2,8bar på tomgång(fullt vacum)3,2 bar vid uppvarvning(inget vacum).

torsk på v12
(nu med bilder på:Länk
pi
88
pilotto
730i-88
528i-79
marcus fel adr ingen parantes på slutet

//pilotto
svardska
Hej paap.
Dum fråga kanske, men kopplade du ifrån batteriet innan du började riva ner allt?
Paap Reeder
Hej "svardska"!
Sannolikt kopplade jag inte ur batteriet. Detta har dock ingen betydelse enligt Per Larsson i Huddinge och BMW "support" i Solna - så länge man inte MIG- svetsar eller gör "annat elektroniskt sattyg".
Måste nog släpa henne till Huddinge och stoppa i datasladdarna i henne när PL kommer från semester i slutet av augusti.
Nu står M535:an och 750:an "nos mot nos" på tomten och jag tror att dom snackar ihop sig litet på nätterna ty M535:an går så fint som aldrig förr. Han känner ansvaret.
Jag tror att M535:an är en han och 750:an en hon tills jag fått dit en Testosteronstinn 3,91 M 5 diff under kjolen på henne..... då vore det ju i och för sig roligare med mer än tomgång .... fast det kanske räcker med tomgångsvarv i en M 70 för vanlig vardagstrafik.
MVH /// Paap Reeder
pilotto:tackar!

torsk på v12
nu med bilder på:Länk
svardska
Paap!

Det kan ha betydelse efter vad jag hört.
När man bryter vissa kretsar som har typ "statiskt minne" så kan det bli problem.
Jag menar kondesatorer som fungerar som minnen till styrboxar osv.
Jag är inte heller nån expert i dessa frågor men det är vad jag fått berättat för mig i andra fall där jag haft liknande problem.

Nej det är klart migsvetsa ska man aldrig göra med strömmen på!

Skulle man inte kunna köpa ett dataverktyg tillsammans med ett par andra, bara för att ha tillgång till det, det verkar ju behövas ganska ofta.
Just nu har jag en massa felkoder i min 735a som plingar hela tiden fast jag åtgärdat dom.

Har du sett tråden om min 750? trist eller hur!

Hoppas det löser sig för dig.

Om du behöver låna delar eller så som referens så hör av dig, uteslutningsmetoden kan ju fungera ibland.
MVH
Paap Reeder
Hej "svardska"!
Ja helt säker kan man säkert inte vara med detta elektroniktjofräs.
Man kanske exempelvis inte får bryta insprutaranslutningarna utan särsk. åtgärder. Kan vara så ? Vi får se med tiden.
Ja Din 750- tråd är både trist och säkert både L och XL vid det här laget. Inte kul.
Tack för erbj om "testdelar" men Din och min har inte samma boxar tyvärr, men jag håller det i minnet så länge.
I morrn skall jag rita upp ett "intellektuellt elektriskt / mekaniskt flödesschema" med alla inputs till boxarna från givarna.
MVH /// Paap Reeder
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HUR GICK DET?

finns vridet behövs ingen turbo
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ett litet okunnigt input från mig.
Någon som har provat att bryta strömmen i bilen för att nolla maskineriet?

Min bil brukar gå som en påse nötter när bilen varit utan batteri några timmar (nollat datorerna tror jag) sen efter 5-10 minuter så börjar den gå normalt igen.

Vad gäller att koppla loss saker i motorn är inte att rekomendera när tändingen slås på. Motorns datorer registrerar ett fel och utgår ifrån att delen är trasig tills den nollas i datorn. (trisst om man har permanent minne i datorn).
Råkade glömma koppla in luftmängdsmätaren när jag startade bilen och Vipss, så funkade bilen inte alls, inte ens efter att jag kopplat in mätaren.
Det hela löste sig när vi tittade i datorn och felkoden för luftmängdsmätaren raderades. Sen gick bilen hur fint som helst igen.

Slutsats, det krävs lite dator pulande för att kunna meka dessa bilar :(
Att byta en felande del behöver inte nödvändigtvis betyda att allt kommer att fungera.
Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Är tebaks från litet semester för nya tag med min V12:a.
Har förstått som "bader" skrev att datorerna gått i baklås typ som min Dell Inspiron 8100 gör ibland. Bara att trycka Ctr Alt Del och starta om.
Måste nog boka tid hos den aukotiserade firman för en datauppjackning.
Skall dock imorgon testa följande:
A) tipset att hålla ihop + och minus- kablarna (givetvis då utan batteriet). Har svårt att tro på´t själv men allt kan prövas.
Skall därefter läsa av koderna igen. Nu säger hon 1444 och 1444.
B) Sedan skall jag "kortsluta" till jord TxD och Tx
Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Är tebaks från litet semester för nya tag med min V12:a.
Har förstått som "bader" skrev att datorerna gått i baklås typ som min Dell Inspiron 8100 gör ibland. Bara att trycka Ctr Alt Del och starta om.
Måste nog boka tid hos den aukotiserade firman för en datauppjackning.
Skall dock imorgon testa följande:
A) tipset att hålla ihop + och minus- kablarna (givetvis då utan batteriet). Har svårt att tro på´t själv men allt kan prövas.
Skall därefter läsa av koderna igen. Nu säger hon 1444 och 1444.
B) Sedan skall jag "kortsluta" till jord RxD och TxD anslutningarna från båda boxarna. Jag tor nämligen att det är det BMW gör när man nollställer minnena.
Återkommer med rapport.
MVH /// Paap Reeder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.