|
|
|
|---|---|
|
Har försökt leta efter ett svar till mitt problem men misslyckats så jag försöker med ett nytt inlägg. Lådan är då en 5hp30 som ganska nyligt är renoverad med nya plastkulor och bytt olja, filter osvosv. Nu till problemet då, när lådan är påväg och när den växlar så uppkommer ett vinande/gurglande ljud som låter ganska otrevligt! Från 1an till 2an så kan den växla ganska hårt, men växlar i övrigt bra, förutom det där ljudet då. Kan det vara för lite olja i lådan? eller kan det vara så att o-ringen till filtret har pajat? När den renoverades så användes det original filter och olja osv. Det kanske är någon som har råkat ut för samma sak som mig, är tacksam för svar. MVH | |
|
Uppkommer ljudet vid kall och varm låda? Min blev likadan efter kulbyte men bara när den är kall. Har inte grävt djupare då det försvinner efter nägra minuters körning. Är också intresserad av orsaken till detta ljud. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Ljudet kvarstår även fast lådan är varm, ev att det är mer ljud när den är kall. Ska kolla oljenivån i lådan till att börja med iaf. /sonny |
|
|
Hej! Min E38 750 betedde sig likandant efter ett olje och filterbyte. Dock använde jag piratfilter första bytet. Efter att ha bytt till ett nytt originalfilter så försvann ljudet igen. Har en firma utfört jobbet? Är du säker på att det är originaldelar som använts? Har för mig att O-ringen på filtret sitter ganska tight, så jag smorde min med pyttelite vaselin vid det andra bytet. Tydligen så kan piratfilter "sugas ihop" och orsaka ovanstående ljud, men vet du att det är ett originalfilter som använts så borde det inte vara det.. |
|
|
Jo jag har läst och kollat runt och hört med BMW verkstäder om det där ljudet och några har ju nämnt om att det kan vara filtret som är eller blir för tätt. Enligt förra ägaren så ska allting vara Original men han har bytt olja och filter själv och han sa att det var onödigt att byta igen. Men vem vet, kanske just filtret inte är Original! Filtret ska väl vara av märket Filtran om jag inte minns helt fel? Tack för svaret iaf Clintan! |
|
|
Det blev ju ett dubbelt oljebyte på min och det var inte alls fel. Min hade gått runt 26000mil. Man ska väl tydligen akta sig för att byta all olja på gamla automater. Det kan bli för dålig friktion mellan lammellerna om jag förstått det rätt (partiklar av lammellerna i gamla oljan hjälper till att öka friktionen) Om joblock använt originaldelar så kanske det kan uppstå ett liknande ljud vid kulbyte. Jag skulle dock köpt nytt filter och olja (oljan finns att köpa via Volkswagen till ett bättre pris) Det är inte så svårt att byta, men lite kladdigt och diagnosutrustning underlättar (för att se temperaturen på växellådsoljan) Alternativet är ju att plocka ner och kolla så att det andra jobbet är riktigt gjort (kollade aldrig på min, den funkade ju bra innan och det såg ut att vara ett betydligt större jobb) Inte helt glasklart, men hjälper kanske till i funderingarna =) |
|
| Filtran låter bekant, men så länge filtret är köpt på BMW så ska det inte vara någon fara. Mitt piratfilter hade ingen märkning alls minns jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.