|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Då jag inte är helt 100 på 7 serien så undrar jag lite ang dessa bilar. Har läst begagnat guiden och är väldigt hemma på dom flesta bmw modeller men inte 7 serien. Min far är riktigt sugen på en 750. Vi har hittat enligt mig ett ruskigt fint exemplar. Bilen ifråga är en 750 IAL tillverkningsår 1998, årsmodell 1999. Den har Facelift. 27 800 mil. Denna bil har använts som pendlarbil mellan Sverige och Frankrike så säkerligen 15 000 av milen är gjorda på Autobahn i marsfart vilket gör att miltalen inte speglar skicket i detta fal. Den är så gott som fullutrustad med Navi, telefon, taklucka i glas, automatisk avbländbar bakspegel, hifipaket, massage i stolar osv osv. Finns inte en enda reva eller repa i inredningen, nyskick alltihop. Motorn går som en klocka, inga felkoder finns heller. Vad jag förstått så är v12orna riktiga slitvargar om dom servas som dom ska? Dokumentationen är sinnesjuk. Alla papper finns, alla besiktningspapper finns. Service stämplar, kvitton, rubbet. 1 ägare i sverige ( nära släkting ). Finns ingen synlig rost på hela bilen. Inget mer än vanligt under heller. Den har gått ca 1000 mil senaste 2-3 åren så den har inte rullat på ett tag. Allting fungerar förrutom följande saker som gör mig lite osäker: Kan börja med att säga att när vi provkörde bilen så hade den stått i ca 8 månader utan att blivit föflyttad, bara uppstartad då och då. När vi körde fram den så testade jag automaten, dock drev den frammåt i neutralen. Kan detta bero på att bilen som ovan stått i 8månader? Den slutade driva i neutralen efter ca 5 minuter och efter 20-30 minuters körning provade jag igen och den drev då inte åt något håll i neutralen. Jag är mörkrädd för 5hp30 lådor... Annars växlar den som den ska. Andra är att C-låset verkar strula, även detta kan ju bero på att bilen stått väldigt länge. Det fungerar efter man startat bilen och när man stängt av den, men går man iväg i 10-15 minuter och sen kommer tillbaka måste man låsa upp den manuellt. Batteriet i nyckeln kanske? Sista är lite allmänt om servicekostnader på 750. Tex hur mycket olja det går i motorn, hur mycket kostar Inspektion II mellan tummen och pekfingret? Bilen i fråga finns ej utannonserad på nätet. Priset som är begärt är ca 45-50 000kr. Jag tycker det verkar som ett riktigt kap med tanke på skicket? | |
|
Motoroljebytet kräver 8 liter. 5HP30 lådor från 98 har inga speciella problem. Dock bör oljan bytas var 10000 mil med "rätt"olja. Har du nåt kvitto på att det är gjort? Byta batteri i nyckeln är en billig första test du kan göra. Vid fråga om pris på inspection 2 så fick jag prisnivån 8 - 12 K (märkesverkstad i småstad). mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Olja i motor och låda tycker jag personligen att man ska byta så fort man köpt en bil. Då vet man vad man har! Den tidigare ägaren kan ju ha struntat i att byta olja! Det kostar visserligen en slant men det kan visa sig vara en billig försäkring i längden. Men i det här fallet så är det en släkting som ägt den och då blir det kanske en annan femma. Verkar som din släkting varit väldigt rädd om bilen! Att den driver lite beror antagligen på, som du säger, att den stått ett tag. Packningar o.dyl. brukar kunna torka om bilen stått länge och det tar ett tag innan allt smörjts upp igen. Trevligt att du fått chansen att köpa ett praktexemplar Robbex! 45 - 50 verkar vara ett bra pris! Lycka till! |
|
| Låter som ett vettigt köp, marknaden översållas inte längre av fina E38,750iL , kolla oljepumpsbultar och rostskyddsbehandla, fixa tankluftning och du åker kungligt i många mil till, dessutom superbilligt./ welcome to the great society! | |
|
Samma oljevolym som M60 motorerna alltså. Den servades för 300 mil sen. Motorolje service. Oljan i lådan byttes vid 20k mil. 300 mil sen va ju iof 1.5 år sen så motorolja ska ju bytas. Får ta o höjja upp den imorgon på lyften och kolla alla bussningar och leder. Den är avställd och för att ställa på den måste skatten betalas.. lite jobbigt att betala ca 3500kr för en provkörning... :) |
|
|
M60 7,5 Liter inkl. filter M73 8,0 Liter inkl. filter mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.