AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
537

Instrumentpanelen larmar och strejkar!?

bi
7
birath
530i - 89
Jag har köpt en 530i -89 igår som jag idag fått problem med. För det första började gong gong signalen larma vid instrumentpanelen. Men inget indikerade fel på färddatorn. JAg ringde säljaren som påstod att gamla färddatorer är inte att lita på. Avvaktivra den och använd den inte. Klarar jag mig utan den? Det låter konstigt tycker jag.

JAg åkte till en mack och upptäckte att kylarvätskenivån var låg och fyllde på den. Ljudet av gong gong sinalen fortsätter att ringa med jämna mellanrum. Bränslemätarnålen ligger i botten trots att jag tankat!? Temperaturmätarn likaså i botten. Även liter/kilommetermätaren. Det verkar glappa i systemet. Ibland(sällan) slår nålen upp till max och sean dör den igen.

Betyder detta att färddatorn är kass och behöver bytas helt!? Rädd öfr stora kostnader, eller är detta ett vanligt och enkelt problem att åtgärda. Om du har tips erfarenheter av samma problem eller känner till ngn i Gbg:s området som är duktig så kan jag betala för att få hjälp.

Tack på förhand

vänliga hälsningar

MAttias

JAg heter Mattias Birath och bor i Göteborg. 34 år och nybliven BMW ägare. Kreativ och glad person som gillar kvalitet och god form.
bi
7
birath
530i - 89
Bråttom!!

JAg skall på semester i veckan och behöver omgående hjälp med att identifiera och åtgärda problemet. Snälla hjälp!!! Jag sitter här och väntar på inlägg.

JAg heter Mattias Birath och bor i Göteborg. 34 år och nybliven BMW ägare. Kreativ och glad person som gillar kvalitet och god form.
Se
70
Sebban
525i -89
Tja!!

Sök i forumet på t ex. "glappa instrument" eller "instrument" , förmodligen är dett några kondensatorer som har gett upp på kretskortet till instrumenten. Dessa går att byta själv om man är lite händig. Alt. byta hela kretskortet kostar ca 4400:- på BMW. Men som sagt kolla forumet så kan du säkert hitta länkar till hur man går till väga!

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Har själv en 530i med instrument som strulade. Lösningen på mitt problem har jag dokumenterat på följande adress.

Länk

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eller här : Länk
bi
7
birath
530i - 89
Tack för inläggen!
JAg hittade själv just er fenomenala instruktion/genomgång för instrumentpanelen och det gjorde mig mer klar över vad det förmodligen är som strulat.

Dock gjorde jag först så att jag koppladse ur signal högtalaren och vips, så fungerade mätarna igen. Konstigt men sant.

Hoppas att det fortsätter och om inte annat får jag väl isåfall gå in och tita på kretskortet med säkringar och lödningar enligt instruktionen ni länkat till. Jag tror dock att jag får svårt att klara det hela själv utannstörre vana. Det är ju viktigt att det blir rätt och riktigt gjort.

Så idag har jag kryssat runt på Öckerö öarna och njutit i fulla drag och stolt visat upp min nya klenod.

To be continued... När jag ser vad som kommer lägger jag in en kommentar här igen.

Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.