|
|
|
|---|---|
| Igår började klockan och färddatorn nollställa sig var gång man stängde av bilen, vad kan vara fel? Om man stänger av och sätter på snabbt igen så sker ej detta men annars så, Wölkes trodde det kunde vara batteriet som blivit dåligt men startmotorn spinner lika friskt som den skall. Vad tror forumet? Är det kondensatorer kopplade emellan startmotor och batteri? | |
| Det är batteriet, när spänningen faller under något visst värde så stänger bilen av all strömförsörjning. Ladda batteriet i ett dygn så är problemet borta. | |
| Stämmer nog det Emilsson säger. Vid kall väderlek två vintrar i rad har klocka, färddatorn nollställt sig! Aldrig under sommaren! | |
| Ladda batteriet om problemet kvarstår trasigt batteri köp nytt. | |
|
Hade även jag detta problem. Var batteriet precis som Emilsson säger. Försökte först ladda det men var tvungen att byta det så gå den vägen du med. |
|
| Inga problem med det under "normala" förhållanden. Men start & stop har inte fungerat en endaste gång i år! Så batteriet är nog dåligt! | |
|
Bumpar en gammal tråd. Fick samma problem idag att klockan och färddatorn nollställer sig varje gång jag slår av tändningen. När jag slår på tändningen kommer det upp en gul klocka som det står 00.00.00 under. Betyder det bara att klockan är nollställd? Känns konstigt att få en stort felmeddelande varje gång man startar bara pga det.. Får väl prova att ladda batteriet eller alternativt köpa nytt.. |
|
|
Det är batteriet, fick samma felmeddelande när mitt var dåligt laddat. Ibland leder det till att man måste nollställa alla felkoder, då minnet tydligen kan bli fullt och ställa till en massa konstigheter. Din lokala verkstad kan sannolikt hjälpa dig med det utan kostnad alt väldigt låg kostnad, tar dom någon enstaka minut. |
|
|
Mm som jag misstänkte då, får se om det hjälper att bara ladda det eller om det är ett helt nytt som gäller. Läste någonting om att BMW måste programera om någonting i datorn när man byter batteri, annars slits det nya ut fort. Stämmer det verkligen? |
|
| Jag hade samma problem och för mig har det räckt med att ladda batteriet. Det är iofs bara 2-3v sedan det laddades men än så länge fungerar det. :-) | |
| Testa alltid att ladda först. I kallt väder laddas inte batteriet när motorn inte är vid arbetstemperatur, då den elektriska kupévärmaren käkar all ström. | |
|
Hur går det med uträkningen av servicebehov när spänningen gått ner så klockan nollats? Det är trots allt rätt skönt att ha rätt värden i ecu:n. Johan Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.