AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.910

Hur nöjda är ni med E93?

Ri
21
Rico01
F33 430i -17
I väntan på min nya bil tänkte jag kolla med er vad ni tycker om E93 (cab). Har beställt en 320d. Något man ska tänka på särskilt, vanliga problem, positiva omdömen, vad som helst. Jag hittar inte speciellt mycket i detta forumet om just detta. Verkar mest vara "äldre" modeller som diskuteras, typ E46 etc. En annan fråga, hur vanliga är egentligen E93or? Jag kan bara minnas ha sett en enda på vägarna och det var i Gävle.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De är inte så ovanliga, ser vanligtvis flera varje dag. Färre på vintern naturligtvis.
Får för mig att de är ganska populära i större städer, många verkar använda den som bruksbil.

Se till att reklamera bagageluckan med en gång, har den ej ännu börjat rosta så dröjer det nog ej speciellt länge innan du ser de första rostbubblorna poppa upp.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Roffa
Var du i närheten av Kneippbadens bil, Norrköping, imorse runt 8:30?

//Marin
Roffa1
Nix, kl 08:30 var jag på väg till Markeby Gistad (utanför Linköping)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
OK,
Jag såg en likadan bil som din, och det satt en gråhårig herre i den. Trodde det var du. Vi är ju nästan grannar ;-)
Ri
21
Rico01
F33 430i -17
Rostproblem med bagageluckan alltså... är det värre än på E90? Min E90 (-09) jag har nu har inte några rostproblem ännu.
Roffa1
Marin: Har ej ännu blivit gråhårig;-) (tack o lov)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
De mesta på bilen och motorerna är ju samma som övriga E90-bilar som i mina ögon är en kanonbil. Om jag läst rätt så är ungefär var 10:e 3-serie som säljs worldwide en cab. I Göteborg ser du flera varje dag, även på vintern.

@Roffa1
Finns det överhuvudtaget något fall av rost på E93:ans baklucka? Inget jag sett eller hört i varje fall.
Med tanke på att det finns vissa E90 och E92 som är drabbade så borde E93 ha samma failrate, dvs relativt låg. Det är mig veterligen E91 som drabbats hårdast.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
e d här med rosten seriöst eller ?
Hu länge har man rost garanti på bmw bilarna i sverige ? Måste kolla upp d imorgon då jag får min nya bil men jag har svårt o tro att dem ger mig en my lycka bra för att jag ha läst det om d inte e en känd problem då ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

12 år

___
//Ulf
Roffa1
Problemet är att BMW ej längre (frivilligt) byter ut rostskadade delar som tex bagageluckor, istället så slipar de bort rosten och lackerar om. Sedan är det repris om 1-2 år.

Hörde att nya BMW fem serien har fått flera karosseridelar utbytta till aluminium, som tex: motorhuv, framskärmar och även dörrar. Men bagageluckan tillverkas fortfarande i stålplåt.

Med lite tur så kanske dessa förbättringar även omfattar TS nya E93:a.
Roffa1: När ska du sluta tjöta om rost? Bara för att det inträffat på din bil betyder det inte att alla är drabbade.. Dina inlägg har ju inget med trådskaparens fråga att göra.
Roffa1
Chris87: Oj då, ursäkta att jag uttalade mig utan ditt medgivande, visste ej alls om att just min E90 var den enda som drabbats av rost. Jag måste väl ha drömt när jag läst alla andra trådar om drabbade E9X;-)
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
E9x är sköna bilar som känns stabila tycker att de blivit snyggare med åren också, har kört 320d touring 325d coupe och m3 cab.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.