AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.348

Bensinpump styrning

Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Tjena, skulle ut i förrgår och starta bilen och den startade som vanligt för att sedan börja hosta och dö, efter detta var bilen stendöd bara startmotorn gick runt.

Har nu kollat att där inte kommer fram bensin till bensinfiltret vilket fick mig att gå på pumpen.

Pumpen fungerar då jag kopplar den till 12v batteri, och fungerar även då och då när den är inkopplad dock inte hela tiden. Har kunnat starta bilen igen men den dör och sen tillslut går dne inte att starta ändå.

Så mitt problem och fråga. varför fungerar bara pumpen ibland precis som om elen stänger av till pumpen. OBS! har testat med annan pump och samma problem, så vad styr elen till pumpen och varför gör den såhär?

tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslepumpsreläet ovanför batteriet, skifta med det bredvid (bakrutevärmen).
Bränslepumpsreläet i sin tur aktiveras av startspärren när den fått rätt förutsättningar.
Notera att du ska minst 20 liter i tanken vid felsökning. Varför, sugstrålspumpen som pumpar mellan tankhalvorna drivs av returtrycket är den trasig stannar bilen när du har ca 15 liter kvar i tanken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Tackar för snabbt svar! bytade med dem reläen igår och det blir ingen skillnad, ligger tre gröna relä bredvid varandra det e dem!?

Bytte även alla tre med en kompis 540 och ingen skillnad.

Har ca 17-18l i nu tror jag skulle det kunna vara den andra pumpen som du skrev hur felsöker man dne på bästa sätt isåfall?

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bästa felsökning för sugstrålepumpen är väl att tanka i minst 10 liter till.
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Ja jag har tankat i nu så där är nästan 30 måste dock låta batteriet ladda lite såklart är det helt urladdat då man ska testa!

Finns det något annat relä eller något som styr hur pumpen ska arbeta annars?

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sugstrålepumpen är ingen elektrisk pump utan den skapar ett vacuum drivet av flödet i returledningen. På så sätt pumpas bränsle över till den tankhalva där matarpumpen sitter. Matarpumpen drivs via det relä du provat att byta.
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Tjena, skulle nu ut och starta bilen igen och det visade sig inte vara batteriet som är dött utan startspärr som gått in!!!

Fick felkoderna 204 och 148 via INPA och Carsoft motor immobilizer som ska ha gått in!?

finns det något att göra<?

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du en till nyckel att prova med?
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Har testat alla nycklar och kollat säkringar och relä, vid detta laget verkar det som startspärren gått in vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra!? Kan det vara någon annan box än styrboxen eller hur är det?
Jag har samma prob med min 540 -94 o hittar inte bränsle pump relä, finns inga relä ovanför batteriet då de sitter under sätet. Sitter relän på andra sidan under sätet bakom förar platsen med några relä o boxar, e de nåt där, jag har hållt på o bytt allt snart i bilen. Har ingen ström till pumpen för den går ej men den funkar då ja kopplar den på batteriet direkt.
Vore mkt tacksam för snabbt svar
/Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.