AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.154

Byte pendelstöd bak e46

Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
När jag bytte fjädrar bak på min 320Ci -01 upptäckte jag att ett pendelstag/stöd gått av. Förmodligen pga att fjädringen bottnat...

Nu har jag köpt pendelstaget och undrar om det är knepigt att byta? Kan man göra det med fjäder o k-hämmare på plats?

Pendelstödets bussning skall krängas på k-hämmaren o det är enkelt i teorin men hur j...a tungt är det i praktiken? Skall man smörja med ngt, i så fall vad?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Staget ska inte gå av i något belastningsläge, men visst om ett hjul rör sig mycket mer än det andra blir belastningen högre. Inte rijtigt samma konstruktion som E39 som jag bytt på. Ser faktiskt enklare ut på E46:an. Möjligt att det gamla staget sitter fast p.g.a. rost men det kan man ju demontera med våld då det redan är trasigt. Gör rent med smärgelduk om det är rostigt så skall det nog gå att skjuta på det nya staget. Om staget har kulleder som det brukar se ut ska man undvika att smörja axelförbandet. Länk
Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
Tack Anders, jag tror utmaningen är att kränga på bussningen över krängningshämmaren.

Har sett på nätet att de flesta har sönder staget när det demonteras....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På E39 är staget i plast. På min hade ena kulan ploppat ur ledskålen. Är det en stålhylsa som träs på änden på krängningshämmaren eller gummit direkt? Gummimontering som t.ex. silentblock och bussningar m.m. brukar gå bra om man smörjer med lite såpvatten som ger låg friktion för stunden, men torkar bort sedan. Ingen åverkan på gummit heller.
Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
Det är gummit direkt över k-hämmaren. Går nog bra med såpa som du säger. Det är förmodligen kört att demontera när det torkat.

Har för mig att länkarmsbussningen fram på min gamla E-30 monterades med en specialsmörja som övergick i att bli ett lim. Tror inte att det är grejen här.
Har du fått på den? Tog diskmedel på min och den gick på ganska lätt när den väl kom.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
Jag skall testa ikväll. Tydligen är såpa bättre än diskmedel ur ph-synpunkt.
Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
så var pendelstödet bytt. Det gamla hade gått av strax under övre bussningen. Den nedre bussningen är pressad över k-hämmaren o knepig att få bort eftersom det inte finns utrymme att lirka bort den mellan drivaxel o undre bärarm. Jag tog sonika vinkelslipen och sågade upp aluminiumgodset på staget över bussningen. Bussningen kunde då skäras upp med stanleykniv och gamla staget knäckas bort med en mejsel. Knepigt att få på den nya bussningen över k-hämmaren. Massor med såpa och använde en kofot som hävarm för att pressa på bussningen.

Funkade fint men krävs mycket kraft och man måste vara försiktig var man tar spjärn.

Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Ska också byta pendelstag bak. Väl lite plats att komma åt muttern vid övre fästet då den sitter nere i bärarmen och bakom fjädern.

Vad använde ni som bytt staget för verktyg till muttern? Enda jag har som kommer åt är en lednyckel, men pga fjädern går den inte hålla 90 grader och den glider då av muttern. Ringnyckel tar i fjädern.
Underlättar nog för dig att lossa dämparen nertill Cortina och ta ut fjädern om du inte har vanlig ringnyckel.

Behöver 18 hylsa / nyckel till dämparen och har du inte det, så kanske din granne har vanlig 13 ringnyckel som du kan låna och lossa muttern till staget.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Jo, jag har 13mm ringnyckel, men den tar ju i fjädern eller har ni lyckats få utrymme att lossa muttern utan att den tar i fjädern? Min nyckel är inte direkt lång.
Jag hade inga problem med 2 stycken ringnycklar, men nu har jag E46. Kanske något trängre på din eller det är 02:an du ska byta på.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Japp, på e46:an där det gått av strax under övre änden.
Ja. Samma ställe som på min när det skedde.

Vänster bak på min och tyckte inte det var några problem. Kan du ta en bild annars, så man kan se hur tajt du har det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.