AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.033

Hur sänkt skulle ni tippa på att min bil är?

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Hej

Jag måste nog skaffa nya dämpare bak då en av dem läcker olja nu, och som jag förstått det ska man ha kortare dämpare till sänkta bilar, men jag vet inte hur sänkt den är tyvärr. Det ska vara konidämpare som sitter på nu, brukar det finnas artikelnummer instansade på sånna kanske?

Det ska vara en E36 320 1992-03

Det finns lite bilder här:
Ett par på sänkningen med dum vinkel:
Länk
Länk

Ett par på dämparna bak:
Länk
Länk

Trasig nu...
Länk

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Sitter 225x45 R17 på nu
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Du vet hur man mäter mönsterdjupet ? ;) Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ofyfan va farligt att åka med!
Din sänkning har nog gått lite över styr, har du kollat hur bärarmarna fram står, antar att de pekar uppåt! Du får ett RC vid eller strax under markplan, dvs du har förstört bilens alla vägegenskaper! Den bör komma upp ett par cm!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Äh, med en svart märkpenna syns inte korden längre ;)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Fruktansvärt. Är du säker på att där ens sitter några fjädrar?
E36, är inte en modell man bör sänka.
Det kan inte vara bra för njurarna att åka i den..
synd på en annars fräsch -92a.
Nä, byt till original eller max 15/30 sänkning.
Nye sortens vinter däck på ser jag :).
Taggad ståltråd...

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Ja, vilken läsarstorm det blev, tack för svaren. =)

Däcken är bytta, så det behöver ni inte bekymra er om längre.

Den var sänkt så när jag köpte den för några år sedan, så jag har inte gjort något med den själv. Sen är väl smaken som baken kan jag tänka...

Som det är nu har jag 11cm från trösklarna till mark i fram, och 14cm i bak.

Någon som kan ge exempel på hur det ska vara i cm med original eller med 15/30 sänkning? Eller som kanske har några bilder på hur det ser ut?

g0ry och falsterbo, bärarmarna fram pekar lite uppåt ja, det stämmer.
Bild finns här: Länk

Jag kan nog få upp den 2cm bak och 3 i fram om jag bara får bort rosten från dämparna. Skulle det räcka, för jag har inte råd med nya dämpare/fjädrar runt om.

Jag har fått fatt i modellbeteckning, så jag har mailat FK, men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska köpa för dämpare. Om jag höjer 2cm i bak, tror ni det funkar med två nya originaldämpare/sportdämpare då från Biltema?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Utav bilden från bakfjädrarna så har du antingen nån typ av Coiloversats eller ställbar chassisats. Du kan höja baken genom att skruva ner "brickan" ibak.
Kanske ser likadant ut ifram och då kan du höjja.

Rent gissningsvis gissar jag på 70/70 sänkning
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Synd att du inte bor närmare skåne, jag har nog en uppsättning originalfjädrar liggande nånstans.. Som du kunde fått gratis.
Dina nya däck kommer snart att se likadana ut som de gamla, om du inte höjer fjädrarna. Och gör en hjulinställning.
Går det att justera fjädrarna fram? Höj isf alla 4 så mycket det går, och mät om du får dit biltemas dämpare.
Men jag rekomenderar att du byter allt till original när du har möjlighet. Du kommer att få en betydligt bekvämare bil.
Jag sänkte min e36a till 20/30, tror jag det var, och den blev stenhård..
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Tack för erbjudandet Simon76 =)

Det sitter coilovers fram så det är justerbart både fram och bak såvida jag får bort all rost.

Jag kör max 500mil om året, så de håller nog rätt länge ändå, dessa hade 5mm när jag köpte dem, och de har jag nog haft i 3år.

Bekväm är inte så jätteviktigt, men jag ska se vad som går att göra åt saken...

Återkommer med en "efter" bild inom någon vecka förhoppningsvis!
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Mig veterligt så är det bara en längd på dämparna men eftersom bilen är sänkt så är det ett måste att det är gasdämpare för att det inte skall slå igenom i guppen.
Men en hjulinställning hade nog inte varigt dumt, gjorde det på min för 10 000 mil sedan och nu sliter den inte däck alls och väghållningen blev bättre och min är lika låg ungefär dock inte coilovers utan orginal. Har nu kört ca 4-5 000 mil med mina bakdäck (255/35-18) och de är inte sned-slitna eller ens slitna.

Behåll bilen som den är!

Vänligen-
Stefan
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Var ut och mätte lite snabbt på min och fick då 11 fram och 13 bak till tröskeln och det är då fabriksmonterade fjädrar och dämpare så då kan inte din vara FÖR låg, det störst problemet är väl samma för dig och det är att det hasar i lite över allt, tex farthinder, trottearkanter och att man får ploga snön på vintern mm.

Vänligen-
Stefan
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ser ut som om den står på genomslagsgummina redan..= Maxsänkt ca 8+ cm
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Jag försökte höja bilen i fram i går. 6 timmar med massor rostlösning och våld, men utan resultat. Fick bara loss en av låsringarna i fram på en coilover.

Jag har funderat på att värma och köra med polygrip, men då finns det viss risk att man sabbar coiloversarna antar jag.

Alternativet är väl att köpa nytt/begagnat...
För att krångla till det hela ännu mer är det en 1992-03 så den har andra fjädrar och montering än 1992-06+

Men om jag köper kompletta fjäderben för E36, t.ex. dessa Länk , då borde det väl passa med nyare fjäderben också än just de som är gjorda för bilar innan 1992-06?

Eller är själva fästet i karossen kanske också annorlunda?
Ekin
Simon76> va menar du me att E36 är en modell man inte brukar sänka? Finns det E36 som inte är sänkt?:)
Tycker att 30/15mm sänkning brukar se riktigt bra ut på E36! Men inga 60/60 sänkningar för då ser de ut som dom har säckat ihop bak.
ti
229
timur
520xd F10 -16
Han menade att man inte _bör_ sänka den.
Vill man sänka och ändå ha korrekt camber på bakdäcken så måste man modifiera lite, finns shims att köpa på ebay.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Riktigt som du säger "timur", jag skrev att man inte bör sänka den..
Jag håller även med dig "Ekin". 15/30 blir snyggt, men 60/60 ser hemskt ut..

Jag sänkte min gamla e36 till 20/30, tror jag att det var, och det blev snyggt men den blev väldigt obekväm att åka i. Och då hade jag ändå bara 15" fälgar.
Kan tänka mig att de med 40/60 sänkning och 18" fälgar, behöver njurbälte för att inte kissa blod.. ;)
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Vad e det för fjädrar o dämpare ni kör med om bilen blir så hård, tycker att min e hyfsat komfortabel, och några problem med hjulinställningen har jag aldrig haft eller hört att någon har haft om de inte själva valt att ställa det så att det skall vara några specifika inställningar, men jag ligger på gränsen för vad det går att justera på vissa vinklar.

Men smaken e som baken, klöven!

Vänligen-
Stefan
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Nu är den höjd från 11 fram och 14 bak till 15 fram och 17 bak, med begagnade Technix dämpare och fjädrar jag fick för 1500:-

Den är fortfarande ganska stötig, men mindre problem med väggupp och däckslitage lär det bli.

Länk

Länk

Tack för hjälpen!
Ekin
blev ju riktigt snyggt nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.