AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

Hjälp mig finna uppgifterna!

Kn
17
KnaZ
523 Touring
Hejsan!
Jag skall importera en e46 320d touring men ingen kan berätta för mig vad som krävs för att man får in reggad som miljöklass 2005!
Vet någon om det skiljer ngt mellan årsmodellerna just när det gäller utsläpp eller liknande? Någon som reggat in en e46 diesel i miljöklass 2005?

Det jag hade behövt veta är:
Drivmedel 1: DIESEL

Motoreffekt, kw:
Effektnorm: EG
Ljudnivå dB, vid körning: 71
Ljudnivå dB, stillastående: 75
Bränsleförbrukning, blandad körning:
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning:
Bränsleförbrukning, landsvägskörning:
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning:
Bränsleförbrukning, stadskörning:
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning:
Röktäthet, M-1:
Kolmonoxid, CO:
Kväveoxider, NOX:

Och snälla nu inte något gissande eller "jag har hört" utan bara fakta är ni snälla!

/KnaZ

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX:
Partiklar:

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om bilen har Euro4-klassning i utlandet så ska det inte vara några problem att regga som MK 2005, du behöver visa upp CoC-intyget i samband med regbesiktningen:

Länk

"Utsläppen vid tomgång för bensindrivna bilar och röktätheten för dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för bilens årsmodell. Bilen får inte vara ändrad från avgasgodkänt utförande utan den ska vara i ett seriemässigt tillverkat originalutförande.

Personbilar med giltigt helbilsgodkännande

Bestämmelserna ovan är regler för begagnade bilar från EES-området. Bilar som omfattas av ett giltigt EG-typgodkännande för komplett fordon (helbilsgodkännande) kan godkännas enligt de generella bestämmelserna för helbilsgodkända bilar. Det innebär att ett giltigt intyg om överensstämmelse (”Certficate of Conformity” eller ”CoC-intyg”, utfärdat av biltillverkaren enligt EU-direktiv 70/156/EEG) är tillräcklig grund för att bilen också ska anses uppfylla kraven i förordningen om motorfordons avgasrening. Detta förfarande kan vara aktuellt för nyare personbilar. En förutsättning för godkännande är dock att bilen är i sitt ursprungliga utförande, uppfyller gällande avgaskrav och överensstämmer med den dokumentation som lämnas."

"För att en importbil ska tilldelas en bättre miljöklassbeteckning erfordras att uppgiften kan verifieras på ett godtagbart sätt [CoC-intyget] vid registreringsbesiktningen"

Euro4 = MK 2005: Länk Länk

Mvh
Kn
17
KnaZ
523 Touring
Men varför reggas bara vissa som det då?
Jag menar det finns ju 05or som är svensksålda med högskatt?
Hade velat veta 320d´n exakta världen och gränsvärderna för 2005
så man hade varit helt säker att slippa problem =/

Är det bara avgasvärden som avgör om den bli klassad 2005?
Jag menar om jag tar in en bil som är av årsmodell 1985 men som uppfyller avgas kraven, kan den då klassas som miljöklass 2005?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.