|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har en 523i -00 bilen går dåligt är orkeslös, kan dö om det vill sig riktigt illa.. några tips på vanliga fel? Bilen är nyservad med rätt stift, oljor, filter osv, gått 21500 dokumenterade mil.. |
|
Länk |
|
|
Kolla efter hål i insugsgummit. Min gick lite segt, ojämt på tomgången och lade av någon gång. Det var gummit längst in mot gasspjället som var trasigt för mig. Sitter en förgrening till tomgångsventilen på det gummit. Brukar gå sönder där. Passa även på att göra rent tomgångsventilen om du tar lös det. Mar motorlampan lyst åt dig? OO=00=OO |
|
|
havererad katalysator? Brukar inte gå att varva över ca: 2500. /Johan |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Går att varva upp men är trött, motorlampa lyser ej :( |
|
Börja med att läsa av felkoder, kolla insugsslangar med LMM och alla kontaktstycken samt banka på katten för att se om den skrammlar. Kan vara allt möjligt så börja med att utesluta vad det inte är. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Den går bra när man startar den kall, sen dåligt när motorn är varm :( |
|
Hej, för mig låter det som att det antingen är vevaxelgivaren, eller ngn av kamaxelgivarna som felar. Om du söker i forumet så får du många träffar på dessa två. Har du läst av felkoderna? Mvh H |
|
|
Hade liknande bekymmer med min E39 528 -99 i höstas. Gick bra kall men sämre och sämre när den blivit varm. Stannade ibland på tomgången då den blivit varm. Anledningen var havererad bakre katalysator. Fick även byta vevaxelgivarna för att få till den. Lyssna om det finns något skramlande ljud under bilen på tomgång, då kan det vara innanmätet i katalysatorn som krackelerat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.