AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.077

Kan man bli skyldig att betala dubbla bilförsäkringar?

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Bytte försäkringsbolag från Trygg Hansa till LF nu i vår efter avställningen. Betalade första månads betalningen "manuellt" och sedan ska det dras med autogiro. MEN nu fick jag en räkning från mitt gamla bolag T-H och när jag ringer dom säger dom att min bil inte ser ut att vara försäkrad hos LF och det är därför dom skickar räkningen. Finns det nån risk att jag måste betala dubbla försäkringar nu tills jag får ordning på det? LF hade ju tvärr bara telefontid tills 17.00 så jag kan inte ringa och fråga nu...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har du fått ett papper ifrån LF med dina försäkringsuppgifter så är de ju försäkrad.
Vad har TH med att göra om din är försäkrad eller inte?
Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt nu, men när man tar försäkring så brukar det ju ofta vara 12mån binder sig på, och ända sättet att bryta denna är när man säljer bilen. Har denna period gått ur hos TH för dig?
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Det är som Haas är inne på, du kan bara byta försäkringbolag på "huvudförfallodagen". Normalt brukar det nya bolaget bevaka att bytet sker på rätt dag. Du får väl kolla med LF.....
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan inte bli tvungen att betala dubbla försäkringar då ett fordon bara kan ha en försäkring och det är endast med det bolaget som du kan har ett bindande avtal. I normala fall brukar försäkringsbolagens datakörningar mot bilregistret automatiskt återbetala premier då bilen blir dubbelt bokförd.

Har det klickat med LF på nåt sätt så är det nog bättre om TH ligger kvar lite längre än att det ramlar in en räkning från trafikförsäkringsföreningen.

Fast vid det här laget borde du veta hur det har gått?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ja det här va lite mer komplicerat än jag trodde. Men på nått sätt vart min gamla TH försäkring inte uppsagd efter avställningen och sedan låg det en anmäld skada kvar hos LF som det vart att jag fixade själv och glömde anmäla det osv osv osv... Men som svar på min egen fråga: NEJ man kan inte bli skyldig att betala dubbla bilförsäkringar, utan jag kommer få tillbaka det jag betalat in dubbelt :)

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Bara som lite info:
Försäkringsbolag kan som flera sa bara bytas på huvudförfallodag.

Dock kan man, om man vil byta bolag, ställa av och på bilen och efter påställning försäkra hos det nya bolaget men det som man måste observera här är att när man avställer bilen så går bilen automatisk i en sk avställningsförsäkring för att vid påställning, oxå automatisk, bli försäkrad hos samma bolag som bilen var försäkrad när den ställdes av .

Om man vill byta bolag ska man efter avställning ringa försäkringsbolaget och säga att man inte vill ha avställningsförsäkring.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Aragon: Ja precis så! Jag trodde dock att när jag ställer på bilen efter vintern så kunde man byta försäkring utan att den andra löpte på, men nu har jag lärt mig hur det funkar. Det är ju trots allt bättre med två försäkringar än ingen alls :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.