AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.228

Hjälp, "har gått på pumpen"!

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej på er forumkamrater!
Nu har jag gjort bort mig och skulle behöva lite råd om hur jag ska göra. Jag ska fatta mig kort då mina foruminlägg har en tendens att bli väl långdragna annars. Vid avställning i höstas noterade jag att det droppade olja under bilen (540 e34 -95). Vad jag kunde se var det servoolja. Under vintern droppade det ut en del och innan påställningen fyllde jag på litegrann med det som stod på locket, CHF 11S. Noterade direkt efter det något litet "ryck", eller "hack" i styrningen ibland som inte funnits där innan.

Lite senare lämnade jag in bilen på service och fick då påpekat (av en opålitlig verkstad, har det visat sig i efterhand) att servon gav ifrån sig missljud. Det var inget jag hört tidigare, men efter påpekandet kunde jag också höra små ljud jag inte kände igen vid stora rattutslag med rutorna nere. Fler hack och ryck hade jag inte märkt av, men blev ändå lite orolig. Vill minnas att det inte är bra att blanda olika servooljor och jag visste inte ifall någon tidigare ägare bytt olja till något annat än det som stod på locket. Det kombinerat med att jag har tänkt köra många långturer i sommar gjorde att jag bestämde mig för att byta pump innan det händer något.

En "ny" (renoverad utbytes) servopump är inte billig (ca 8000kr) så jag tog därför risken att köpa en begagnad från en skrot för ca tusenlappen. Skicket på pumpen skulle vara "A2", 18k mil (16.700 på min). Sedan lät jag BMW montera den, med nya packningar, olja mm. (Tänker inte pröva någon annan verkstad efter vårens alla missöden...) Givetvis är det nu det har blivit problem. Reservdels-pumpen var sämre än den jag hade! De tidigare missljuden är värre, går nu att urskilja med rutorna uppe och hörs även i lite fart ibland. Dessutom har den tjutit till lite vid något enstaka tillfälle, plus att jag nu känner ett litet, svårbeskrivligt motstånd vid början på ett rattutslag åt höger vid stillastående som inte fanns där förut. Jag har varken tid, kunskaper eller verktyg för att byta tillbaka till den gamla pumpen själv och att få den återmonterad på verkstad kostar mer än jag får igen om jag returnerar reservdelspumpen. Hur ska jag göra?

Som sagt kommer jag behöva köra en del långkörningar i sommar och vill inte bli stående med havererad servo. Enligt BMW är det det värsta som kan hända, men kan det inte hända att fler grejer lägger av om pumpen lämnar in? Något mer som drivs på samma rem? Jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av de här missljuden heller. Gradvis förvärring över några tusen mil eller spontan katastrof-kollaps utan förvarning vid sämsta möjliga tillfälle? Någon som har erfarenhet och vågar uttala sig?

Planen just nu är att köra med denna ett tag och sedan kanske byta tillbaka till min gamla när den här är slut, men det kanske är en dum idé? Alla råd är välkomna... förutom "sök på forumet". Det har jag gjort ;) Ber om ursäkt för ett långt foruminlägg...
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har ingen erfarenhet av servostrul på dessa men ett tips: Se till att nivån är i närheten av "max" markeringen. Man får lätt konstig knakande ljud från servot om nivån åker ner bara ett par centimeter.

Sedan kan man få oljud om en servopump suger in luft genom en packning, men då är det alltså ett riktigt fel.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Kjøp ikke på skroten,ebay har halva priset Länk
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för tipsen! Servonivån är relativt hög, men ska hålla koll på den. Ska även hålla koll på ebay när det väl blir dags att köpa ny/renoverad pump.

Men är det ingen som haft detta problem tidigare och vågar sig på en prognos?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Är det pumpen brukar det inte bli någon "totalkatastrof", pajjar den blir det normalt bara f-benat tungt att vrida ratten... Felet kan jag inte sia om, men det bör gå bra att köra tills den inte funkar längre. Kolla som sagt nivån så du inte har en läcka och som Bengt säger, tar in luft.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ser först nu att jag glömde nämna att det ursprungliga servoläckaget är fixat, det försvinner alltså ingen olja längre. Trots långt inlägg fick jag visst inte med allt.

Ronte: -jag ska gymma lite extra i förebyggande syfte, så servokraften kan ersättas med muskelkraft vid plötsligt behov ;)
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Har man luftat systemet ordentligt?
Om nivån är låg och man bara fyller på kan man få in luft i ledningarna och då får man sånt "råmande" eller "vinande" oljud och hackig styrning.
Kanske det som var felet från början efter påfyllningen?

För att lufta styr man helt enkelt mellan fulla rattutslag upprepade gånger tills det blir tyst.
Men det borde de ha gjort om det är bmw-verkstad som bytt pumpen kan man tycka.
Man kan även kika i oljebehållaren om oljan är klar, eller full av små luftbubblor. är det massa luftbubblor kan det bero på otät sugledning till pumpen eller att det funnits luft i systemet pga att det ej luftats ordentligt.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kan du lägga upp en ljudfil?

___

Min bil: Länk
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej igen.
Har kollat servooljan, inga bubblor. Det borde vara luftat, men jag kan pröva att göra det. Ska locket vara öppet/avskruvat då?

Så här låter det. Länk
HD-kvalitet om det går.

Det jag gör i filmen är att vrida ratten mellan fulla rattutslag. Pysljudet kommer vid fullt rattutslag till höger, vet inte om det är normalt. Tycker mig ha hört det på andra bilar tidigare?

Skrapljuden är väl det som jag hört inifrån bilen tidigare, men inte uppfattat just som skrapljud. Men jag vet iaf att min förra pump inte lät så här illa...
Fick dock inte till något tjut just nu.

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Svårt att höra ett missljud på ett klipp. Många metaliska ljud hittar alltid fram på en mic.

Det ljudet när du stöter imot ändläget kommer för att pumpen överbelastas. Gör man det mycket så brukar de ta kol på servon. När man går fullt utslag gå alltid tillbaka någon cm på ratten så skonar du pumpen.

Det är inte acpumpen eller något sådant som vilseleder dig. För den kan göra mycket oväsen ifrån sig
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det är inte att rekommendera att köra med dålig pump! Det som händer är att interndelarna börjar äta av varandra. resterna som blir av detta går igenom systemet och nöter sakta men säkert sönder styrväxeln oxå...
Hur ser oljan ut? Den ska vara mer eller mindre genomskinlig.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Sådär, nu hinner jag skriva lite här igen. Det är det "rasslande" oljudet man hör då och då som kommer från pumpen (tror jag). Varken AC eller kupéfläkt var på så det bör inte vara någon av dem.

Oljan är klar, men den har ju bara gått några mil sedan byte också. Givetvis kommer jag inte köra mer än nödvändigt, tyvärr kommer "nödvändigt" vara en bit. Jobbig situation detta.

Extra irriterande är det iom att jag hade vetat detta sedan i höstas och kunnat planera för och ordna det i tid om allt gått som det skulle. Nu har jag ändå haft våren på mig, men har man konstant oflyt räcker inte det långt...

Hoppas någon känner igen ljudet iaf... vet att det inte är lätt att höra på datorn. Jag kommer posta här vad som händer framöver...
Det låter precis som någon skulle stå med en bänkslip och sedan sätta emot något lite lätt?

Har ingen aning om vad det kan vara, men det låter nästan som obalans i en remskiva eller spännrulle.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ja, precis, det är det ljudet jag menar. Remskivorna kontrollerades dock i samband med bytet så dem bör det inte vara. Kan väl bara hoppas att spännrullarna också kollades lites snabbt då, men det vet jag faktiskt inte. Motorfästena ska bytas snart också, de är kassa. Lite långsökt men kanske kan det vara på grund av dem, något som hamnar lite "snett"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.