|
|
|
|---|---|
| Min 330Ci är röd till färgen och nylackad sedan 2 år tillbaka. Den står ofta i solen och det är väl inte bra för en röd lack? Kan man skydda lacken från solen genom någon behandling? Typ vaxning eller så? | |
|
Hej. De flesta lackskydd skyddar mot UV strålning, dvs det som främst bryter ned pigmenten i röd och blå lack. I dag så har dessa färger blivit betydligt motståndskraftigare mot UV men behöver fortfarande ett bra lackskydd för att förlänga livstiden och bibehålla andrahands värdet. Vax har ingen, eller väldigt liten skyddande verkan mot UV. Mvh Skalman |
|
|
Ok för jag körde på med en "Vax + Polish" på min bil för ca en månad sen. Men det har jag råkat avfetta bort (blandade för stark avfettning vilket tog bort vax/polish grejset efter några tvättar). Vad ska jag göra nu? Lägger man lackskydd direkt eller ska man vaxa/polera först? |
|
|
Hej. Polera bilen igen, torka den sedan med IPA (isopropanol) för att får lacken riktigt ren för att skyddet ska fästa. Lägg på ett lackskydd sedan. IPA finns i bla k-sprit vilket duger fint till att sprittorka lacken med, annars finns det att köpa hos återförsäljare av rekondutr. Det finns många bra och mindre bra lackskydd på marknaden, jag brukar ofta använda Lahega Brightguard 37 (2komp) på just röda bilar med bra resultat. Brightguard appliceras i omgångar där du först lägger 37A, när det har torkat lägger du 37B och väntar några timmar innan du torkar av lacken. 2k lackskydd håller generellt mycket längre än 1komp. Mvh Skalman |
|
|
Så om jag förstått det här rätt ska jag göra så här: 1. Avfettning och avspolning 2. Schampo utan vax, spolning 3. Polering 4. Avtorkning med k-sprit (??) 5. Lahega Brightguard Men hur lång tid tar det från att man börjar med Brightguard till dess att man är klar? Tänker på torktider och GDS-hyra :S Vart finns Brightguard att köpa? Och hur lång tid efter att jag polerat bör jag vänta innan jag torkar av med k-sprit? Och hur lång tid därefter kan man lackskydda? |
|
|
Hej igen. Japp du har förstått rätt. Räkna med 3-4 timmars arbete med Brightguard. Du kan börja med lackskyddet när lacken är torr efter spritning. Först lägger du ut ett lager med 37A, låter det torka 20-30minuter. Lägg sedan ett lager 37B, låt hela baletten torka 2 timmar helst mer. (Ingen mellantorkning mellan A o B) När skyddet torkat torkar du av med microfiberduk, det brukar gå ca 10-12 rena dukar till en bil. (dessa går att tvätta sedan). Tyvärr vet jag inte vem som säljer Brightguard i ditt område, men ring Lahega Kemi och fråga. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.