AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.376

Diagnoshjälp svartrykande 320D (E46)

Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Skulle vilja ha lite hjälp med att diagnosistera min 320D -04.
Problemet är att den svartryker en del vid stora gaspådrag.
Idag testade jag en teori jag hade genom att rycka kontakten till
luftmängdmätaren. Efter det slutade den svartryka helt, däremot
så blev det mindre att köra med. Den går jämt och fint men det känns inte
som det är samma tryck när man trampar ner gasen.
Men det kanske är logiskt när man kopplar ur lmm?

Kan man anta att luftmängdmätaren är trasig och att detta gjort att den
fått för lite luft och därigenom svartrykt?

Värt att notera är att bilen är chippad av tidigare ägare men har ingen aning
om med vad. Tror inte att det är en typ kcr-box iaf.
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Nån som har nån idé? Börjar bli lite less på svartrykandet, snart åker jag till BMW och hör om dom kan återställa programvaran till original istället men det tar dom väl säkert bra betalt för. Inte säkert att det hjälper heller.
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Men jag tror inte att det sitter nån kcr-box i den, har då inte hittat nån. Var skulle den sitta i så fall?
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Tack för svaren.
Tycker också det låter rimligt med lmm eller som du säger läckage i nån slang från turbon. Ska kolla alla slangar lite mer noggrant.
En diagnos har jag tänkt göra, har skaffat carsoft och allt men tyvärr har jag inte fått den att kommunicera med bilen än, vilket jag blev orolig berodde på att det inte är original programvara i bilen. Men det kan lika gärna vara nånting med datorn som carsoft är installerad på.
Det lyser ingen motorlampa (förutom när jag kopplade ut lmm då förstås)
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Nu har jag kollat lite mer, hittade inget jättesynligt läckage i nån slang. Möjligtvis i så fall den som går från turbon. Var lite smutsigt precis vid anslutningen till turbon. Idag har jag kört utan lmm inkopplad och som sagt så svartryker den inte längre men däremot så har motorn mindre effekt. Motorlampan har så klart tänts också. Hur blir det om man kör utan lmm? Går bilen ner i nåt "limp home mode" eller ändrar den bara värdena som borde komma från lmm till några default-värden och behåller alla andra parametrar i motorstyrningen?
Mi
12
MikSaf
320D Touring -04
Ok, bilen känns nästan som vanligt förutom att den inte har samma "knuff" när man trampar på gasen.
Nu har jag ju inte kört så mycket utan lmm men jag fick nästan känslan att den drog mindre än tidigare enligt färddatorn. Men egentligen är ju det rimligt i det här fallet eftersom den uppenbarligen skickade på alldeles för mycket diesel tidigare eftersom den svartryker vid gaspådrag.
Men då blir det kanske att försöka få tag på en ny lmm då och hoppas att det hjälper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.