AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.784

Sänkning H&R vs. Eibach, bildbevis

ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
Så mina herrar och damer här är resultatet efter att ha bytt från ett helt SJUKT lågt H&R fjädringsset på 35mm till ett set med Eibach 30mm istället. Om någon vill köpa ett par mindre använda H&R-fjädrar så hör av er :)

Före-efter i samma bild:
Länk

Före fram:
Länk

Före bak:
Länk

Efter fram:
Länk

Länk

Skapliga skillnader som ni ser. Observera att fjädrarna bara suttit på i några timmar och det är möjligt att de sjunker ihop något men det är ju några centimeter (!) mellan dem i skillnad på framspoilern så det finns krympmån :)
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
jo jag glömde nämna hur bilen känns efter bytet. Faktum är att det var en "styvare" känsla i H&R-fjädrarna, lite mer racing-känsla om man vill kalla det så. Eibach är något svampigare men fortfarande bra känsla och de tar därmed också upp alla småstötar på ett mycket bättre och mjukare sätt.
da
41
dalle z3
Z4 2,5 si 2006
Snyggt resultat, mycket bra avvägd sänkning, du kommer säkert att bli nöjd.

//Dalle
ek
193
ekdahl
http://www.garaget.org/ekdahl
Har H&R på min och är nöjd.. Tycker din blev lite för hög nu ;)

Länk
UL
19
ULFAXE00
Z4 3.0i 2004
Hej
Har du ngn beskrivning på vad som ska göras för enbart fjäderbyte.
Jag har precis köpt Einbach 30mm sänkning.
Vore kanon om du har en beskrivning på arbetet.
Mvh/Ulf
Z4 3,0i 2004
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
nej dessvärre inte men det finns lite trådar om det och det är nog inte värre än att lossa fjäderbenen och montera dit de nya fjädrarna. Krävs en fjäder-"kompressor" och en hylsnyckel typ. Bor man som jag mitt inne i stan utan någon som helst möjlighet att byta själv så får man snällt punga upp runt 3000sek för att få det fixat på verkstad :(
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Lustigt, jag har upplevt att Eibach Pro-kittet är fastare än H&R när jag har bytt på samma bil?

Men det kanske skiljer från bilmodell..

BMW CS #07491
ul
17
ulfherge
Z4 2.5si -07
@BeoLab: jag har inte hunnit köra mer än max 2 mil och det inne i stan så jag kanske ska vänta lite med att yttra mig.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Man brukar säga att fjädrarna sätter sig ca 1,5 cm extra efter ca 1 månad.

Ja prova lite mer avancerad körning och återkoppla gärna i tråden om vad du anser.

Jag anser att Eibach är hårdare.

(Jag vet bara när jag köpte dessa Eibach Pro-Kit fjädrar så var det i princip omöjligt att få dom att komprimera om man försökte trycka ihop dom för hand. Med H&R Sport var det ingen match alls! Där kunde jag få fjädern att komprimera ett par cm utan problem. Och detta avspeglades komfortmässigt också.
Jag brukar råda folk till att köp H&R och du endast vill få det lägre men lite sportigare, och Eibach om du vill få det lite lägre, men mer sportigt. Det är lite därför Eibach inte sänker lika mycket tack vare dom är hårdare. Dock är båda progressiva, alltså lite mjukare högre upp i lindningen och högre än racingfjädrar för att dom inte ska falla ur fjädertallriken.)

Mvh

BMW CS #07491
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag hoppas det är bättre vägar i GBG än i Borås. Jag får krypa fram på vissa ställen för att inte ta i (30mm HR sänkning)

Sen ligger bilen som ett stykjärn på vägen iofs, men det har också med andra saker att göra som tex fjäderbensstag.

Mvh/Rolle
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Har Eibach Pro-Kit 30 mm, tycker det är en perfekt sänkning. Har lite bilder här:

Länk

Bilen är dock till salu nu, får se om den säljs i sommar.

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Får ju inte ner bakre bärarmen på v sida pga av mitt 75 mm system som tar i. Går sökert plocka bort mera alt. be Feritta göra en skarv så ja får bort bakfjädern...De ska ju ändå dit byta slutdämpare ny extra slutdämpare med 4 rörsoptik om 5 veckor....helt plötsligt så är fram att byta enkelt...
Ma
13
Mange_80
Z4 3.0i Roadster -05
Har precis sänkt min Z4 3.0 Roadster med Eibach Pro-kit. Har sänkt alla mina bilar själv som jag har haft genom åren utan några större problem. Men, jag lyckades inte spänna ihop mina fram fjädrar tillräckligt, det var helt omöjligt med mina vanliga fjäder spännare som jag hade. Såg att fjädrarna inte är helt runda utan mer "äggformade". Så jag fick helt enkelt lämna in hela fjäderbenen hos en verkstad. Bak var juh inga problem att få dit.

Hur har ni andra gjort som har gjort det själva här på tråden? Finns det några andra slags fjäder spännare som man kan få tag på?

MVH / Mange

Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Så här ser mitt orginal M chassi ut. Vet inte hur mycket lägre det är en en utan m..
Länk

//Anders
Finns en uppsättning Eibach på Blocket för den som vill prova för en liten peng:
Länk
he
18
herge
518i -92
Mina H&R ligger ute på blocket om någon är sugen på en rejäl sänkning.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.