AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.304

Köpråd: Något rostskadad 535 -92

of
37
offe89
540iA Touring -02
Hej!

Är på jakt efter en fin e34 med hyfsat drag.
Har varit och kollat på en 535 från -92 som var klockren inuti. Skinnsportstolar med el, cd-växlare, farthållare, färddator och massa roligt. Utvändig såg den fin ut på håll men närmare fanns det en del rost. Lite på någon skärm, vid listerna på dörrarna. Verkar vara vanligt med rost på dessa lite äldre bilar men det borde väl inte vara så svårt att åtgärda?

Jag är mest orolig för balkar och golv som hade fått "bra att veta" rost senaste besiktningen. Bilen har gått 24xxx mil och är servad på samma ställe sedan importen -95. Samma ägare. Pris: 17000. Tror motorn är välhållen och fin men att det yttre inte fått riktigt samma omsorg. Tror ni det är värt att kolla upp hur rostig den är under och ev åtgärda eller finns det många 535 som är rikligt utrustade?

Fastnade lite för den när jag provkörde och kan inte släppa den trots att det blir lite rostlagning...
of
37
offe89
540iA Touring -02
En bild på bakskärmen:
Länk

framdörr och skärm:
Länk

Har inte någon större erfarenhet. Går det att se på dessa bilder om det blir ett h*****e att fixa till?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
Som en upplysning så kan man ej titta på bilderna.
Saknar behörighet står det.

Mvh Andreas

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Tycker det låter som att 17000 är för mycket med rostskadade balkar och golv. Det går att hitta ex där det inte gått så långt för dom slantarna och dom flesta blev ganska väl utrustade.
Rätt skött är det iaf. en mycket fin motor och drivlina på dessa bilar.

Sök vidare är mitt råd men du gör ju såklart som du vill :)

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Om du inte kollat redan:
Länk
of
37
offe89
540iA Touring -02
nu funkar bilderna tror jag... Kan säkert få ner den en del. En mycket trevlig äldre herre som säljer... Måste nog åka och kolla hur den är under för att stilla min nyfikenhet. Fantastisk bil bortsett rosten. Fattar inte att jag kört saab när det finns sådana här gamla pärlor! :D
Det finns garanterat MER rost, frågan är vad du ska ha 535an till? Köra eller ha som entusiastbil? Är det senare köp något annat ex. Men det kommer kosta dig mycket mer. En superfin 535i är svår att hitta. Har den inte mer utrustning? Det du räknade upp var inte såå imponerande. Färddator är standard på 535i.

Diffspärr och eller ASC, el-lucka, el-gardin, sidogardiner, larm, telefon, M-chassi, Shadowline, M-Technic Sportpaket, klimaautomatik, airbag och träpaneler förutom det du nämt är en schysst nivå vilket i princip är omöjligt att nå.

Men det känns som ett okej köp för säg 12tkr om du kan hålla dig ifrån att lägga för mycket på rostlagning och annat. Jag lägger 35tkr på min 540iM/6-95 just nu. Det är #410 helt klart värd. Men en 535i? Knappast. Om det nu inte är unik Individualutrustad.

Stephan
of
37
offe89
540iA Touring -02
Tack för svaren! jo den har mer: el-lucka, larm, shadowline, m-paket(märke på bakluckan och lite plast, vet ej om det innehåller mer?), klimat, chiptrim, drag, elspeglar, elhissar. Kan finnas mer jag inte känner till... Men kanske ska jag försöka få tag på en med mindre rost. Tänker inte ha den som entusiastbil direkt utan köra ganska mycket, men jag gillar att ha en välvårdad bil att pyssla om och ge lite kärlek. Skulle kunna lägga runt 30 000. Frågan är om jag får en bättre bil då? En V8 hade varit trevlig...
Be
278
Bengt C
523i -96
535 har en motor som heter M30. Det är en gammal konstruktion som är jättemysig med bra vridmoment. Två saker kan gå snett:

1) Spraysmörjningen till kamaxeln upphör pga att två skruvar skruvar upp sig innaför ventilkåpan och ett oljerör blir utan olja. Då slits kammen ner och motorn tickar. Öppna oljepåfyllningen och kolla åtminstone de kamlober som sitter där (med ficklampa o spegel).

2) Dubbelmassesvänghjulet pajar vilket gör att motorn skramlar lite konstigt på tomgång.

Den gamla M30 motorn dricker även mer soppa än nyare motorer. Om du ska ha en E34 finns även 525 med M50 motor. Denna drar typiskt 2 dl mindre per mil. I vart fall sista modellen med vanos. Bränsleekonomin spelar stor roll för totalekonomin på så här gamla bilar, speciellt om man kör mycket.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om motorn inte tickar tydligt, AC:n funkar och det inte är en automat så kan den vara intressant. En nästan 20 år gammal bruksbil är inte värd något om automaten rasar i din ägo.

En nästan 20 år gammal bil har självklart rost, men att bilprovningen gett balkar och golv en "varning" betyder att det måste åtgärdas snart, nästa besiktning kommer bilen med stor sannolikhet inte klara.

Om bilen ska besiktas i år så måste du räkna med rostreparationer. Tänk även på att om rosten har fått fäste så finns det garanterat mer rost som kommer titta fram så småningom...

En bra deal skulle kunna vara att säljaren får dra av 3-4000:- på priset om den ska besiktas i år.

Det brukar finnas invandrare som har kostnadseffektiva rostverkstäder och som vet vad de gör, räkna med 2-3000:- per tröskel/balk. Golv kanske 2 loppor till. Mycket mer än 5000:- borde det inte kosta för balk + golv med liten reservation för hur mycket golv som måste bytas ut.

Men leta vidare lite till, och provkör gärna både 525 och 540. Håll huvet kallt och tänk efter. Hade en tickande manuell 735 som var trevlig, men den drog 1,04 blandat - och det var med snålkörning.

Mvh
of
37
offe89
540iA Touring -02
rob_t_j72>> Inget tickande, AC funkar och manuell. Känner lite att det är ju synd att en sådan fin bil bara blir stående och rostar ännu mer vilket jag tror kan bli fallet. Antagligen helt fel och kanske sjukligt att börja utveckla känslor för ett objekt men sådan är jag! ;) Vet inte riktigt men hade kanske varit värt att kolla upp den bättre under iaf. Du råkar inte känna till någon kostnadseffektiv rostverkstad i/nära Göteborg?

Be
278
Bengt C
523i -96
Kan ju säga att jag köpte en 730 -92 (E32) för 3 år sedan för 12.000 kr. Den hade gått 14.000 mil, var lite matt och krävde puts. Men den hade LÅNGT mycket bättre roststatus än den där 535:an.

Min 730 var visserligen ett kap, men jag tycker trots det inte att du ska ge mer än ca 10.000 för 535:an. 17.000 kr är för mycket.
M-paket gör det hela klart intressant, då är den värd att köpas! M-chassi ingår. Min 735i 5vxl E32 drog lika mycket som 540i/6 E34 = 1,25l/mil i Stockholmstrafik. Tyckte att 735an var klart godkänd förbrukningsmässigt. 525 är alltför tunn. Det är inte en modell att skriva hem om (om det nu inte är en 95-96 med M Sportpaket eller en Sportlimo).

Med den utrustningen och ägarhistoriken skulle jag våga satsa, trots rosten. Du har ju en slant upp till 30tkr. Fungerande a/c är ett plus. Finns det annat att göra förutom rosten?

Stephan
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det va ingen ytrost direkt.. känns rätt skabbig det jag såg.

Men det verkar ju i övrigt va ett rätt bra grundobjekt.
Men för att få den fräsh är det ju i princip en hellack och mycket plåtbyte.
Sen kan ju hjulupphängningen/bromsar/motor behöva en renovering.

Jag skulle kolla till objektet noga, komma fram till vad du vill göra med den och sen göra en kalkyl på repkostander. Det är lätt att man tar sig vatten över huvudet med gamla bilar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste vara denna?: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
offe89:

Kan inget om Göteborg, men i Stockholm finns flera verkstäder som drivs av iranier och araber och är oftast väldigt kompetenta.

Visst känner jag igen "förälskelsen" ;) men försök stå emot känslorna lite till och provkör andra bilar också, en 540 måste du provköra...

Mvh /Robert
of
37
offe89
540iA Touring -02
Ska allt ta och kolla upp den mer nog för o se vad som behöver göras. Hade lite brottom sist och var rätt inställd på en massa rost och att jag bara skulle testköra den. Kul att några verkar se en viss potential i den iaf. Förutom rosten var bromsskivorna kass eller kanske bara för lite använda. Pulserade/skakade rejält vid lite hårdare inbromsningar. Ägare sa att det var rost på skivorna vilket även besiktningen hade anmärkt på.

Jag skulle nog nöja mig med att fixa de yttre rostskadorna själv med blästring än så länge iaf. Byta bromsskivor. Men framför allt måste ju rosten undertill tas om hand på riktigt. Om det inte blir mer än så, vilket inte är så lite kanske, kan det bli en fin bil tror jag...

Japp det är bilen du länkar till. Kanonbild han lyckats lägga upp!:D Nu får inte någon av er köpa den innan mig bara;)
of
37
offe89
540iA Touring -02
Åkte till Hogmalms i Kungälv idag för att kolla upp rosten under bilen. De erbjöd sig gladeligen att hissa upp bilen för att ta sig en titt. När lyftarmarna var utplacerade var det bara att lyfta på... Knak och brak lät det så vi tog oss en titt under bilen utan att lyfta den nåt mer. Då upptäckte han att balkarna var i princip borta, alltså helt upprostade. Så det blev inget mer lyftande där inte... undrar hur den kom igenom besiktningen egentligen!

Då kan jag i alla fall stryka den från listan och glatt leta vidare.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Skumt med så rostig E34 med det milantalet.

Min e34 köpte jag 07 för 8k som gått 33000 mil men under fanns det knappt någon rost, trösklarna fick vi fixa till lite men ingen rost på balkar.

Visserligen var den import 00 så det förklarar väl endel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.