|
|
|
|---|---|
|
Hej! Arrangerade i Fredags ihop med mitt företag en liten tur öven till Eskilstuna för att bla bänka min 530D Bilen har en KCR box monterad. Nu vet jag inte exakt vad KCR säger att det ska bli i min bil men BSR lovar 285hk samt 620nm Vi var 2st 530D med den "äldre" 218hk motorn (båda manuella) Min hade som sagt KCR box Den andra hade AC Schnitzer trim för 4300 euro (utlovar en bit över 270hk samt 640nm) KCR bilen lämnade ca 4hk mera på hjulen än vad AC Schnitzer bilen gjorde 192 mot 188hk på hjulen Med 15% effektförlust ger detta ca 220hk Vridet skilde det dock mot original till KCR samt AC's fördel Är det ens "lagligt" att sälja sån här jävla dynga och lova ut att det ska bli si och så mycket mera HK ? Nu blir det en mappning av båda våra bilar istället. Ska bli intressant att se vad det ger! Skriver detta som en liten "varning" | |
|
Ursäkta.. 2 hästar mer än orginal, men 4 hästar mer än ACSchnitzer bilen? Lämnade AC Schnitzer bilen mindre än orginal? Jag blev snurrig av att försöka följa med.. Kan du lägga upp de bänksiffror som ni fått samt var testet gjordes? //Anders |
|
|
Hej Anders! Ja det kanske blev lite rörigt. Vi bänkade båda bilarna i en V-tech dyno hos AN Performance. 188hk i AC 192 i KCR Kan skicka upp bilder och siffror senare idag! Misstankarna väcktes då min fars 350cdi kändes piggare trotts att den är helt original samt även automat och 4-matic. // Emil |
|
|
Vad bänkar bilen original? Inte för att jag försvarar siffrorna ifrån KCR på något vis, det är ju en bit kvar till 285 hk om det är där det skall ligga. |
|
|
tsdi: Det lät skumt. Jag hade ACs-box på min 335d och den gav mer effekt än 2hk. Nu testade jag bara effekten genom att mäta med RL. Original gjorde bilen 0-100 på 5,87s och med trim 5,34s. Men jag håller med dig om att det är mappning man ska göra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Vad skiljer chip (typ V-tech, BSR) och mappning? Finns nån i Östergötland som gör sånt? | |
| Men du har alltså inte bänkat bilen när den var original i samma bänk? Kontakta KCR och be dom om en förklarning på vad som skulle kunna fela. | |
|
Marin: Det klassiska brukar vara att en mappning är en trimning via styrboxen som är gjord speciellt anpassad för en enskild bil, det varierar trots allt lite grann mellan exemplar. Chip såsom V-tech osv är ju samma för alla bilar. ------- //Lövet |
|
| OK, men det borde inte skilja så pass mycket. Några % hit eller dit. eller? | |
|
Nej, det borde inte längre ha någon större betydelse eftersom variationen mellan exemplar blir allt mindre i takt med att tillverkningen blir mer precis. Ett läge där det kan vara vettigt är dock om man har väldigt mycket olika delar som inte tidigare är avstämnda för varandra såsom större avgas, annan turbo osv. ------- //Lövet |
|
Ekin |
var inne på KCR:s sida och kollade, dom utlovade 260hk och 560Nm till din motor.Länk Ja tycker som GE, att du ska ta kontakt med KCR, dom har ju 2 års garanti på boxen. när har den blivit monterad? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.