AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.168

530d e61 läcker olja ur intercooler-slang

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Är det normalt, så som min importör/mekaniker säger, att det läcker olja från slangen som går från turbo till intercooler? På min har det läckt ganska mycket. Så pass att plastkåpan under motorn är blöt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kanske är det som de säger att det är ett "normalt" fel (= vanligt fel) men enligt min uppfattning är det absolut ett fel.
Om det läcker ut olja så läcker det även ut bränsle/luft-blandning och turbotryck = FEL!
I så fall får ju turbon ladda mera för att uppnå rätt turbotryck vilket sannolikt medför ökat slitage på turbon (samt försämrade prestanda och ökad bränsleförbrukning?)
På min bil fuktar det litegrand, men även om det bara är lite så irriterar det mig och det är ett fel.
Kopplingarna/tätningarna vid intercoolern är inte en bra konstruktion, det går att känna att de glappar när man känner på dem. Jag har dock inte exakt kollat hur det är tänkt att de ska fungera men jag misstänker att det är en billig/produktionsanpassad konstruktion som i praktiken inte fungerar som den ska.

PS: Oljeläckage är väl alltid ett fel och kan aldrig vara "normalt"? Där måste väl importör/mekaniker ha fel?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Ja att det är ett fel att det läcker håller jag med om, men jag undrar mer om det är normalt att det finns olja där. På äldre bilar är väl olja I intercooler ett tecken på dåliga tätningar I turbo?
Mekanikern säger att eftersom den är tyskkörd har den gått med högre tryck I motor och därför tryck ut olja.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Skulle laddtrycket vara landsberoende!? Hihi, mkt tokigt har man hört...
Anslutningarna är av plast med en lite tunn oring inuti som snäpps ihop med ett ståltrådsclips. Det är funktionellt och tillåter lite rörelse, men är inte helt optimalt i ur täthetssynpunkt. Bör vara ganska enkelt att byta oring tycker jag!

Här Länk står visserligen att det är en "formtätning" (#2&3), så oring kanske är fel här...? Men bör iaf vara enkelt att byta!

Diesel-räsern
/Rickard
Ko
16
Korny
520D Touring -07
I min värld så har olja ingenting att göra i en intercooler men jag kan ha fel ;)

It's not the fart that kills - it's the SMÄLL!
Ji
1
JimL
325D -07
Har samma problem med min 325d plockade isär halva motorn för att försöka klura ut vart oljan kom från! trodde först att det var turbon som gått.. men oljan kom från vevhusventilations röret men vet ej varför och undrar om någon vet?
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Alla 4-taktare trycker ut mer eller mindre olja genom vevhusventilationen, att den är ansluten till insuget är för att oljedimman ska förbrännas och inte gå ut i luften.

När en motor blir sliten (kolvringarna t.ex.) så blir det ett högre tryck i vevhusventilationen och då trycker det ur sig mer olja.

Man kan sätta ett uppsamlingskärl på vevhusventilationen för att få en uppfattning om hur mycket det rör sig om.
gu
55
gurkan_
BMW X5 35d xDrive 2008
Har samma på min x5 3.0sd 2008. Alldeles kladdigt med oljeklegg.
Hade samma på min förra 530d 2006 där bytte jag packningen på anslutningen till intercoolern samt mot turbon. Slutade faktiskt efter det.
Kom efter ca 2 år och då sa dem på bmw att det var helt normalt. De mesta nyare bilar (bmw dielsel) tryckte ur sig lite olja där.
Men ur min 530d komm det så mycket så det vart oljefläckar där den stod.
Känns ju inte så kul på en så pass ny bil i den prisklassen att det skall vara normalt med oljeläckage.

Men prova byt packning..
mvh
Daniel
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Läcker det mycket olja för er kan det vara läge att tvätta intercoolern invändigt, den tappar effekt när den är full med olja. VAR NOGA MED ATT DEN ÄR HELT TOM OCH TORR INNAN NI MONTERAR TILLBAKA DEN OCH STARTAR BILEN.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Samma här på vår 525dA 2004, bytte EGRn och när man ändå demonterat och plockat ner så tänkte jag kolla för eventuellt glapp i turbon (bytt 2006 under goodwill), och nog fanns det bra mycket olja där.

Dock konstigt eftersom jag kollat olja 1 gång per månad sedan ny och inte ser någon direkt oljeförbrukning.

Blev också orolig men även jag fick svaret 'normalt'. Har haft andra bensin turbobilar där edt inte var direkt 'normalt' med olja i intercooler röret/anslutningen.

Diesel Aners, har du haft samma problem med detta på din E61 2006?

Gurkan; håller med dig - det är ju inte direkt någon LADA eller GREAT WALL man köpt.....

mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.