|
|
|
|---|---|
|
Har det vanliga typfelet på e46 att växelspaken inte alltid hammnar i mittenläget när den är kall. på begagnat guiden skrivs det såhär: Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr. Nu är det så att jag har växellådan nere för kopplingsbyte så kanske något man kan fixa medans man har nere lådan? min fråga är då hur? Undrar även om man ska fetta in axlen från växellådan med någonting vid kopplingsbyte? Är extremt tacksam för svar! | |
| Det där med fjädern vet jag ingeting om. Men axlen mellan motorn och lådan, måste fettas in. jag kommer inte ihåg med vilken sorts fett, men det är ju bara att fråga där de säljer den.. | |
|
Okej får åka och kolla om dom vet vad den heter då, tack för svar. Mer tips uppskattas! |
|
| Det där fenomentet finns även på E39 och en hel del finns skrivet om du söker. Finns en rep.sats för problemet. | |
| Okej har sökt me. Inte hittat just hur man bär sig åt för att byta vet du någon får du jätte gärna länka! | |
|
Hittade DIY för både ZF och Getrag: ZF: Kolla från steg 4 och framåt: Länk Länk Getrag: Länk Mvh |
|
|
Okej tacks så mkt! Var väldigt bra guide där, Var kan man köpa dessa någonstans? är det att ringa å beställa på bmw som gäller ? Mvh Alexander |
|
|
Verkar som man behöver specialverktyg till det med? eller har jag fel? svårt att hitta någon som säljer sånna :( |
|
| Har inte läst igenom länkarna, men slänger in en firma som säljer specialverktyg ändå:Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.