|
|
|
|---|---|
|
Någon som har kunskap eller erfarenhet av ett kopplings byte 330? Har kollat runt lite på olika forum och rådfråga lite folk här och där och bildat mig en egen uppfattning om bytet som lyder följande: Det man behöver demontera är följande: - Avgassystem - Kardan - Sedan lossa på växellåds fästena samt trycka upp motorn i framkant för att komma åt skruvarna på växellådan lättare. - Sen är det väl lite små pill Behövs det något special verktyg? Såklart ett centrerings don till kopplingen men har även hört att man behöver ett spänn verktyg till tryckplattan? Tacksam för alla råd, bytet ska jag göra nu kommande helg. | |
|
Bytte koppling på min då jag hade motorn ur, och det behövdes inga spääverktyg till tryckplattan. möjligt att det finns 2 varianter på tryckplatta då jag också sett denna information. I övrigt inget speciellt att tänka på. Du måste ju även lossa växelspaken för att kunna få ner lådan. /Tommy |
|
|
Jag ringde till Nifab i sävsjö och frågade idag och dem sa att det inte behövdes. Tror nog att det kanske är så att det är till dem mindre motorerna eller nåt. Aja iaf, så känns det som att detta ska gå utan problem. Tack för svaret tommy! Ha de fint / Alex |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Efter att ha läst lite mer tror jag det är på följande sätt - men skulle vara bra att få det bekräftat. Köper man en ny kopplingssats med både ny lamellskiva och tryckplatta så är tryckplattan redan satt i ett förspänt läge (som man lossar på när man väl monterat dit tryckplattan). Länk Länk Men ska man återanvända tryckplattan av någon anledning behöver man ett specialverktyg som spänner upp tryckplattan. |
|
Skulle vara väldigt konstigt om man behöver spänna upp den när den är ny! Jag blev så fundersam när jag pratade med en polare som är mekaniker.. Han hade ett ganska starkt minne av att han fick med ett sådant spännvektyg i satsen med lamellen och tryckplattan. Detta var en 318 E46. För säkerhets skull så ska jag ringa företaget och höra med dem hur det ligger till. / Alex |
|
|
Den koppling jag sayye dit hade inte denna funktion överhuvudtaget. Tror inte du behöver oroa dig, det är en helt "normal" tryckplatta och inga som helst problem. Får du bekymmer med nått under bytet hör av dig. Komihåg att byta plastpluppen och fjädern som sitter i andra änden (ej kopplingscylinderänden alltså) av kopplingsgaffeln,dom är billiga och rekomenderas att bytas. |
|
|
Okej, det borde inte vara något problem. Aha okej, plastplutten och fjädern. Ska ringa in till jacobssons och se om dem förstår vad jag menar :) tack för tipset och tack för rådgivningen! / Alex |
|
|
Vet du nån som är intresserad att köpa en 330? Min är till salu, behöver diesel...:-( |
|
| Ja det är mycket möjligt! Polaren la ut sin golf för några dagar sen för försäljning. Han vill ha en 330ci. Har du nån annons? | |
|
Finns här: Länk /T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.