AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.291

Hur tar man fram info på klimatkontrollen? Fortfarande luft i kylsystemet?

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Hej!

Det här gäller en 323 -96 E36 med AC och digital 2 zons klimatkontroll.

Jag såg det här filmklippet på youtube Länk
Där tar han fram vilken temperatur som kommer in i kupen om jag fattar det rätt på klimatkontrollen. Hur får man fram det? Finns det andra roliga saker man kan kolla på den?

Sen undrar jag om det finns någon bra metod att ta till för att verkligen få ur all luft i kylsystemet? Har luftat den efter konstens alla regler enligt hassos mektips. Körde upp bilen i en jättebrant backe när jag luftade den men det verkar inte riktigt bra ändå. Tempen är stabil nu men det kommer inte full värme.

Såg den här tråden Länk där luftar han kylsystemet med hjälp av en slang som han sätter mellan luftningshålet och expansionskärlet. Funkar verkligen det? Om man ska använda sig av den här metoden hur ska man då gå till väga? Ska slangen sluta under eller ovanför vattenytan?

Har kollat på lite filmklipp på youtube där dom luftar olika bilar och då verkar det vara vanligt att man sätter fast en stor tratt på expansionskärlet och fyller upp. Kan det vara nåt för att lufta en E36:a? Några länkar på det..
Länk
Länk
Länk

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Jag lyckades få fram temperaturangivelserna på klimatkontrollen. Det var bara trycka på auto och knappen för bakrutevärmen samtidigt.

När bilen stått en stund på tomgång får jag ganska bra värme. Kanske så bra som det kan bli. Temperaturen visar då dryga 70 grader både på höger och vänster sida. Varvar jag på tomgång så sjunker genast temperaturen. Från 70 till 30 grader. Och det känns också att det blåser mycket svalare. Vad kan man dra för slutsats av det?

Ska ut nu och prova lufta lite med en tratt som filmerna ovan visar. Få se hur det går.

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Jag tejpade fast en stor tratt på expansionskärlet och fyllde upp men kylvätsa som på filmerna ovan. Körde igång bilen, varvade lite och klämde på slangarna. Lite luft bubblade då upp. Men det blev inge bättre... suck
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nä nu ger jag upp. Verkar inte vara någon som har nå ideer här heller. Har bokat tid på auktoriserad BMW verkstad på fredag får se vad dom säger. :(:(
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Undrar varför inte en enda kotte har svarat på min tråd? Blev det lite för mycket att läsa eller?
Ga
4
Gammaltorp
325tds-98
Tack för all indirekthjälp som du har hjälp mig med. Jag har en importerad 325 tds -98 där inga luftnipplar finns. Men att fylla hela systemet så mycket som möjligt och sedan köra en sväng med varm motor och ligga på 3500-4500 rpm i minst tio minuter gav värme i bilen. Jag kan inte få fram informationen genom att trycka in auto och bakrutevärmaren samtidigt! Hur länge tryckte du eller gjorde du något speciellt?
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Kul att det kunde vara till nytta :)

Inga luftskruvar? Har du separat expansionskärl? Har du integrerat expansionskärl ska det finnas en skruv till vänster om locket. Fast det kanske är annat på dieslar?

Kan inte minnas att det var några konstigheter, bara trycka in dom samtidigt. Behövde inte hålla in dom. Jag kan kolla upp det.

Har du samma klimatkontroll som på första filmen här ovan?
Ga
4
Gammaltorp
325tds-98
Hej! Jag har samma klimatkontroll som på filmen.
Motorn: Har ett separat expansionskärl, har inte "svenska" BMW bilar det? 325 tds har ett hopakok av e36 delar och e46 delar när det gäller värme mm. Försökte klippa in/ bifoga ett foto av motorn här men det gick inte :(
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Ingen aning. Jag har fått den uppfattningen att det är vanligast med integrerade expansionskärl. Men hade hällre haft separat för det är ett helvette och lufta dom som har integrerade.

Jag har haft två stycker E:36 en 323 och en 320 ingen av dom var importerad och båda hade integrerade expansionskärl.

Jag har inte hunnit med och kolla det där med klimatkontrollen ännu. Jag är i stugan som ligger på en ö så jag har bilen på fastlandet. Men ska nog in i morgon så då kan jag kolla.

Du kan ju lägga upp bilden på tinypic.com eller något liknande och skriva in adressen här.

At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Ingen luftning behövs då på min importerade 325 tds 96a den har inga luftskruvar.
Har haft ur all glykol 2 ggr pga motorvärmar byte.
Fyllde bara upp systemet startade bilen varvade lite ,fyllde på lite igen .
Startade och ställde in på max värme lät bilen gå på ca 1500 varv tills den var på arbets temp sen stängde av och kollade nivån ...klart.

Det bästa är att vi kan hjälpa varandra.
At
105
Atnic
Denna råkade jag hitta idag om det 1a filmen handlar om Länk

At
105
Atnic
Det blev fel länk !

Denna skare va <Länk

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nej det sköter sig själv. Länk

Ja precis!
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Jag ska kolla sedan. Måste ut och jobba vidare nu. Håller på måla om huset.
Ga
4
Gammaltorp
325tds-98
Nu vet jag att klimatkontrollen är sönder för det går ej att trycka på auto och def-bak och få fram någon information. Eller så finns inte denna funktion i -98 årsmodell (eller om det är -00 ????).

Det är mindre värme på höger sida än vänster sida enligt den flyttbara termometern som jag mäter med. Kan det vara luft i höger värmeelement?
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Jag testade idag och det var bara att trycka på dom knapparna. Det funkade med både motorn av men med tändningen på och motorn på. Man behöver inte hålla in dom utan det räcker med ett trycka på dom samtidigt en gång.

Den funktionen borde ju finnas på alla som har just den klimatkontrollen kan jag tycka. -96 är det på min. När jag kollade sist vill jag minnas att jag hade ung samma temp på båda sidor.

Jag tror det bara är ett värmeelement! Värmen på luften som kommer in i kupen styrs av klaffar tror jag. Så om du ställer in samma temperatur på båda sidor på klimatanläggningen men din termometer visar att det är stor sklillnad så skulle jag gissa på att det har något met klaffarna att göra. Men det är bara en gissning.

Hur stor skillnad är det?
Ga
4
Gammaltorp
325tds-98
Cirka 20 graders skillnad. Det går ej att få igång funktionen. Bakrutevärmaren verkar också vara sönder så detta kanske hänger ihop. Har du fått igång värmen i din bil? vad var felet?
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Oj det är ju stor skillnad.

Ja det låter ju troligt att det hänger ihop. Knappen för bakrutevärmen kanske inte fungerar då.

Nä jag har fortfarande problem med min. Har luftat den efter konstens alla regler. Efter flera olika mektips men inte fått till det. Har haft in den på felsökning på Bmw men dom kunde inte säga vad det berodde på. Det mästa talar väl för att jag har en dålig vattenpump eller att topplockspackningen gått eller spricka i toppen. Men det funkar skapligt nu. Har ganska bra värme och rätt stabil temp. Den kan vandra iväg lite ibland men inte farligt mycket sen går den tillbaka.

Har skjutit på problemet länge nu och lossats om att det inte exicterar. Men måste ta tag i det snart. Ska börja med att byta vattenpump och hoppas att det är den som är boven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.