|
|
|
|---|---|
|
Hej. Köpte igår en 530ia med m-sport paket och när jag kollade på bilen hörde jag nåt litet oljud från främre delen av motorn, typ generatorrem, eller fläktrems ljud fast aningens högre. Det störde mig lite, men inte tillräckligt för att avböja köpet. Tänkte tyvärr inte så mycket på detta då jag var imponerad av bilen i övrigt. Har nu legat sömnlös hela natten och skruvat på mig. Är det nån som vet om kamkedjehaveri är vanligt på dessa? Vad skulle det annars kunna vara? Bilen är svensksåld och har gått 12200 mil. Tacksam för svar. Lillmats_83 | |
|
Se över dina remmar, är dem inte bytt kan det vara dags. Innan dem går av har dem en tendens att ge ifrån sig märkliga ljud. Har precis råkat ut för det för ngn vecka sen. Dem blir gamla o torkar ut. Passa på o bytt vattenpump, termostat också i samma veva om dem inte är bytta. BMW M-POWER |
|
|
Ok. Det som skrämmer mig mest är att bilen va inne på service 14/4 och om det va något allvarligt lär ju säljaren blivit informerad om detta. Så såg jag inte på det igår, utan då tänkte jag att det inte kunde vara något allvarligt eftersom den just varit inne på verkstad. Vilket pucko man är! Men med lite tur kan det alltså vara nån rem som är risig? Finns det några knep för att ta reda på om det är kedjan? Mvh. Markus Lillmats_83 |
|
|
Kedjan tror jag inte du behöver oroa dig över men man skall aldrig ta ngt för givet.. Hur man kollar upp kedjan vet jag tyvärr inte men ngn kunnig forummedlem inom ämnet kan säkert reda ut det. Att bilen har precis vart inne för service är ingen garanti för allt är i toppskick. BMW M-POWER |
|
| Det är inte kedjan. | |
|
Ok. Det låter ju bra. Om det vore nåt med motorn/kamkedjan, borde inte motorlampan tändas då? /Markus. Lillmats_83 |
|
Roffa1 |
Lillmats: Kör med din nya bil och "NJUT" istället för att bli gråhårig i förtid;-) Det låter alltid lite om BMW motorer både nya som gamla. Kamkedjan ska hålla bilens hela livslängd, så den bör hålla minst 12.000 mil till. |
|
så den bör hålla minst 12.000 mil till. Det var pessimistisk (minst 20.000 mil til) |
|
|
Har du möjlighet så plocka av multiremen som driver gen , servo mm.kör igång motorn bara en kort stund innan den går upp i temp. Om ljudet försvinner då så kan du utesluta kamkjedjan definitift.Och om ljudet försvann så dessutom är det då något av gen,servo spännhjul etc som är trasigt.... Mvh Thomas |
|
Roffa1 |
Bilen har ju precis nyligen varit inne på service.. |
|
Hej igen! Nu är jag ganska säker på att ljudet kommer från generatorn. Har inte plockat bort remmen då jag inte är så vidare värst på bilmek (tyvärr). Imorn ska jag försöka få en bmw mekaniker att lyssna på bilen. Precis som du skriver Roffa1 så har den ju precis varit inne på service. Kan dom verkligen missa en sån sak? Alternativt har mek. sagt till föregående ägare att nåt är lite galet men att det inte är någon fara att köra med bilen. Jag håller tummarna och inväntar morgondagen... Tack för alla svar! Är skönt att veta att man kan få svar på sina frågor. Speciellt när allt är lite nytt och okänt för en annan. |
|
|
Att en bil nyligen varit på service garanterar ju inte att allt är schysst.. Mvh Janne. |
|
Roffa1 |
Att en bil nyligen varit inne på service, bör rimligen innebära att en någorlunda kompetent individ har noterat och åtgärdat div, felaktigheter. Ljudet bör ju ha hörts även då bilen var intagen i verkstaden. Tag kontakt med dem och hör efter vad som åtgärdades osv. Det bör väl finnas en arbetsorder på utfört service. |
|
Åk in på BMW och ta med dig en Servicekille på en sväng. Han borde ha koll på läget? |
|
|
Roffa1: Rimligen o rimligen, och "någorlunda kompetent"... Visst, om man tror att en bil är i toppskick med allt som "rimligen" skall bytas byts på en service och att man kommunicerar med kunden i allt och vice versa, då är det gott så, men alla är vi människor och allt görs inte 100% alla ggr, oavsett vad man arbetar med osv.. Det ser man om inte annat på detta forum i diverse trådar.. Mvh Janne. |
|
|
Hade en merca som det lät om... mb verkstan ville byta ut generatorn men lämnade in bilen hos bil el i norrköping som bytte ett kullager i generatorn för 200 kr. värt att kolla upp lycka till |
|
|
Kul att du nämner det georgio30. En mekaniker som visserligen är volvo mekaniker lyssnade på motorn igår kväll och trodde att det rörde sig om generatorns kullager. Troligen ska en mekaniker ta bort multiremmen imorn och försöka ta reda på vad felet kan vara. Tack för era synpunkter! |
|
|
Lite typiskt för större märkesverkstäder att byta större enheter, medan små verkstäder fortfarande hyser reparatörer ;) |
|
Roffa1 |
Låter märkligt att kullagret skulle vara slut redan efter 12.000 mil. Kan det kanske vara så att verkstaden spänt remmen för hårt i samband med servicen? eller kompenserar spännrullen för detta? För många år sedan hade jag samma problem med en gnisslande generator, men det räckte med en väl placerad oljedroppe för att eliminera problemet för gott. |
|
Hade bilen på verkstad igår. Två spännrullar och 1845 kr fattigare. Tack och lov! Lillmats_83 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.